Fem colla (A2)

Català bàsic FEM COLLA!

FEM COLLA! Català bàsic Animallibres

El quadern Fem colla! Català bàsic és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, David Morell, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jotacé Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-94-1 DL: B-10533-2024 Animallibres

Presentació Fem colla! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Fem colla! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes, perquè entre tots, Fem colla! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9360-9788419659941.html Animallibres

1 Per molts anys! 1 Per molts anys! 4. Relaciona i fes frases amb sentit. Hi ha més d’una combinació possible. Dilluns celebrem el meu aniversari. Dimarts celebreu el teu sant. Dimecres se celebra la festa del poble. Dijous celebres el nostre de principi de curs. Divendres celebro el seu de l’11 de Setembre. • Quin element de la tercera columna no és un possessiu? ....................................................................................................... L’ANIVERSARI! 1. Escolta i llegeix. 2. Contesta les preguntes. • Quan és l’aniversari de la Xènia? ............................................................................................................................................................................................... • Quan celebren l’aniversari la Xènia i el Leo? ........................................................................................................................................................ • On el celebren? ............................................................................................................................................................................................................................................................ • A qui hi conviden? .................................................................................................................................................................................................................................................. • Què diem per felicitar l’aniversari? ......................................................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Benvolguda classe, Som la Xènia i el Leo i us volem convidar al nostre aniversari. El celebrarem el divendres dia 27 a les sis de la tarda. Hi haurà berenar, pinyata i un pastís d’aniversari ben gros. Us esperem al parc del davant de casa del Leo. Si us plau, confirmeu si hi vindreu o no. Fins divendres! De debò? El meu també. Jo faig anys el dimarts dia 24. El meu aniversari és al final d’aquest mes. Seria fantàstic. A la tarda ho pregunto als pares. Moltes felicitats! Jo, el dijous dia 26. Vols que els celebrem junts? Feliç aniversari! Per molts anys! Jo vull més pastís! 3. Escolta i llegeix. –Vols venir a jugar a casa meva? –Sí, m’agradaria molt. –Et convido a berenar. –Moltes gràcies! –Quedem per jugar en línia a la consola? –I tant, a quina hora? –A les cinc? –Perfecte. Com convidem? Vols venir...? T’invito a... Et convido a... Quedem...? Et ve de gust...? 5. Completa amb el verb celebrar. • Jo sempre .......................................... l’aniversari a la platja, perquè faig els anys al juliol. • La Milena .......................................... l’aniversari demà passat. • La majoria de nosaltres .......................................... Nadal, però no tots. • Les jugadores .......................................... la victòria amb molta alegria. • L’11 de Setembre se .......................................... la diada de Catalunya. • I tu, quina festa .......................................... amb més ganes? CELEBRAR Jo celebro Tu celebres Ell/ella celebra Nosaltres celebrem Vosaltres celebreu Ells/elles celebren 6. Respon a les preguntes amb una de les respostes possibles. Sí Sí, m’encantaria. I tant que sí. Seria genial. No Ai, dissabte no em va bé. No, no puc. Ara mateix tenim altres plans. • Vols venir a jugar a casa? ...................................................................................................................... • Jugueu amb nosaltres? .............................................................................................................................. • Dissabte podríem anar a la fira, oi? ..................................................................................... 7. Per parelles, feu diàlegs semblants als de l’activitat anterior. Paraules noves 8 9 1 1 Per molts anys! Per molts anys! ORGANITZEM EL CALENDARI 8. Escolta i llegeix. 9. Contesta. • Quins mesos de l’any hi ha escola? ........................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................... • Quan és la diada de Catalunya? ........................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................... • Quan són les vacances de primavera? ................................................................................. ........................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia és Sant Joan? ....................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................... Com donem dates aproximades? Cap a Al principi de A mitjan Al final de M’agraden molt les festes de Santa Tecla de Tarragona. Són cap a la segona quinzena de setembre. El que més m’agrada és la diada castellera del 23 de setembre, on es reuneixen les quatre colles de la ciutat. També m’agrada molt el Seguici. En canvi, no m’agraden gaire les sardanes i no m’agraden gens les discomòbils. Elements de les festes La banda de música La xaranga L’orquestra La ballada de sardanes i de jotes La revetlla El correfoc Les fogueres Els coets El castell de focs artificials Els capgrossos i els gegants El bestiari popular Les diades castelleres Els jocs infantils Les competicions esportives El teatre de carrer La cercavila Les carrosses El cos iris Les disfresses La cavalcada El pregó La processó L’ofrena La fira 10. Contesta aquest qüestionari sobre tu i el lloc on vius. • Quin mes vas néixer? ....................................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia? .................................................................................................................................................................................................................................................................................. • Quina és la festa més important del poble o la ciutat on vius? ...................................................................................... • Què és el que més t’agrada de la festa? ..................................................................................................................................................................... • Què és el que t’agrada menys? ..................................................................................................................................................................................................... 11. Classifica els elements de les festes segons els teus gustos. M’agrada molt M’agrada No m’agrada gaire No m’agrada gens L’escola comença cap a la segona setmana de setembre. L’11 de Setembre és la diada de Catalunya. La nit del 31 d’octubre és la revetlla de la Castanyada. L’1 de novembre és Tots Sants i no hi ha escola. Els dies 6 i 8 són festius. El dia 25 és Nadal, i el dia 26, Sant Esteve. Abans, comencen les vacances d’hivern. El dia 31 s’acaba l’any. L’1 de gener és el dia de Cap d’Any. El dia 5 és la cavalcada dels Reis d’Orient i l’endemà s’acaben les vacances. És el mes més curt de l’any, i se sol celebrar el Carnestoltes. Les vacances de Pasqua poden començar al final de març, al principi d’abril o a mitjan abril. El 23 d’abril se celebra la diada de Sant Jordi, i ens regalem roses i llibres. El Primer de Maig és el Dia Internacional del Treball. Al final de juny arriba l’estiu i el curs s’acaba. El 24 de juny és Sant Joan, i la nit d’abans es fa una revetlla. Són els mesos de vacances d’estiu. En molts pobles se celebren les festes locals. 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Animallibres

1 1 Per molts anys! Per molts anys! LA LLISTA DE CONVIDATS! QUINA HORA ÉS? 12. Llegeix l’horari de la festa de benvinguda de l’escola. Després, fes preguntes i respostes seguint l’exemple. Matí 9.00 Arribada i preparació de la festa. 10.00 Tots al pati. Comencen els jocs. 10.15 Campionat d’handbol a la pista verda. Jocs tradicionals a la pista vermella. Taller de manualitats al menjador. 11.15 Per esmorzar, hi haurà les coques que han preparat els cursos de cinquè i sisè i beurem batut de xocolata. 11.45 Campionat de colpbol a la pista verda. Espectacle d’humor a la pista vermella. Taller de balls del món al menjador: salsa, hip-hop, rock i tango. Tarda 13.30 Arribada de les famílies i dinar. 15.00 Final de festa amb ball de disfresses. 16.30 Tot el món cap a casa. Exemple: A quina hora anirem al pati? Anirem al pati a les deu en punt. 13. Completa amb la lletra hac, quan calgui. • Al setembre només fem ............orari de matí. • A............ir vaig anar a les festes de Tarragona, per això avui ............estic molt cansada. • Els ............esports que més m’agraden són l’............oquei, l’............andbol i l’............atletisme. • ............e anat a veure una pel·lícula de ............ollywood. • Tot............om ............a anat a la festa de la Xènia i el Leo. ............a ............estat un ............èxit. • Les vacances de Nadal són a l’............ivern. Com expressem les hores? Les nou en punt o les nou tocades. Les deu i quart o un quart d’onze. Les onze i mitja o dos quarts de dotze. La una menys quart o tres quarts d’una. La lletra hac S’escriu davant d’algunes paraules, encara que no sona: horari, home, herba, humor, haver-hi, etc. En algunes paraules que venen d’altres llengües sí que sona: Hollywood, hobby, etc. 14. Escolta i repeteix aquestes paraules ordenades alfabèticament. A aniversari B ball C classe D dona E escola F festa G gol H horari I il·lusió J joc K karate L local M mestra N nosaltres O orquestra P pati Q quatre R rellotge S setembre T tradició U ull V vacances W web X xaranga Y York Z zoològic 15. Llegeix la llista de classe de la Xènia i el Leo i ordena-la alfabèticament. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 16. Ara fes el mateix amb la llista dels teus companys de classe. 12 13 1 1 Per molts anys! Per molts anys! 19. Escolta i completa els fragments amb els verbs en passat. Ahir ................................................................. a la festa d’aniversari de la Xènia i el Leo. Quan ................................................................., tota la classe ................................................................. jugant al parc. Uns ................................................................. un partit de futbol, uns altre baixaven pels tobogans i uns quants jugaven a fet i amagar. Després, els pares de la Xènia i el Leo ens ................................................................. a berenar. Hi havia entrepans dolços i salats, truita de patates i coses per picar. Tot ................................................................. molt bo i jo ................................................................. un entrepà de formatge i un tros de truita. Quan ................................................................. de berenar, ................................................................. la pinyata, que ................................................................. plena de sorpreses. Després, ................................................................. un llibre als meus amics i ................................................................. a casa. DE FESTA EN FESTA 21. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Dies Mesos Verbs En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma dilluns gener celebrar dimarts febrer invitar dimecres març voler dijous abril poder divendres maig anar dissabte juny agradar diumenge juliol néixer avui agost organitzar ahir setembre berenar demà octubre ballar abans-d’ahir novembre decorar demà passat desembre assajar Expressions de temps Elements de la festa Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma al principi de coet al final de disfressa a mitjan desfilada ball banda joc colla campionat esmorzar castell de focs LES MEVES PARAULES 17. Llegeix. Ahir va ser la festa de benvinguda de l’escola. Va ser un gran èxit perquè tot estava molt ben organitzat. Tant nens i nenes com professorat van treballar de valent. Les classes de primer i segon van decorar les aules, el menjador i el pati. Les de tercer i quart van fer un concert i van organitzar jocs tradicionals. Mentre uns assajaven les cançons, els altres jugaven. Al final ens vam reunir tots al pati per escoltar com cantaven i per esmorzar. Els de cinquè i sisè van preparar unes coques dolces i salades boníssimes! 18. Marca segons si és vertader (V) o fals (F). • La festa de l’escola no és avui. V F • Els més petits no hi han col·laborat. V F • Els més grans han preparat el menjar. V F • El professorat ha treballat de valent. V F El passat perifràstic Jo vaig organitzar Tu vas organitzar Ell/ella va organitzar Nosaltres vam organitzar Vosaltres vau organitzar Ells/elles van organitzar El passat imperfet Jo organitzava Tu organitzaves Ell/ella organitzava Nosaltres organitzàvem Vosaltres organitzàveu Ells/elles organitzaven PRACTIQUEM 20. Explica l’última festa popular o la teva darrera festa d’aniversari. a) Qui va anar a la festa? b) Quin tipus de celebració era? c) Què s’hi podia fer (jugar, cantar, veure un espectacle, menjar...)? d) Com t’ho vas passar? 14 15 Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari Cultura 1 Per molts anys! (pàg. 8) Convidar Acceptar o rebutjar invitacions Entendre programes d’actes Les festes del calendari Les hores i les parts del dia Els mesos L’aniversari El calendari escolar Les torres humanes Els elements de la festa 2 Un tast de territori (pàg. 16) Comprendre una recepta Ordenar els passos d’una recepta Entendre una circular Les comarques Els productes típics Menjars i begudes Les fires de tardor Els panellets 3 Botigues de barri (pàg. 24) Entendre anuncis publicitaris Diferenciar la publicitat institucional i la comercial Demanar en un comerç El comerç local Els regals Sentiments i emocions Les vacances d’hivern Les tradicions per tancar l’any 4 Ens disfressem! (pàg. 32) Narrar anècdotes Descriure una disfressa Les disfresses Els complements de vestuari Els animals domèstics La disfressa com a element de la festa 5 Què hi ha per dinar? (pàg. 40) Comprendre un menú Organitzar una excursió El menjador Els aliments Els al·lèrgens Les parts de l’arbre Les excursions a la muntanya Els arbres monumentals Les festes de primavera 6 Parades d’aventures (pàg. 48) Entendre una ressenya Recomanar un llibre Els llibres Les activitats d’oci Els espectacles La diada de Sant Jordi 7 Ens informem (pàg. 56) Entendre una notícia Explicar els plans de futur El programa de festes Els sectors Els oficis Els mitjans de comunicació El Dia del Treball El bestiari català 8 Arriba l’estiu! (pàg. 64) Expressar gustos Recomanar activitats Les aficions Els esports La música Les revetlles d’estiu El final de curs 9 Per fi vacances! (pàg. 72) Preguntar l’hora Preguntar direccions L’allotjament La platja i el port La muntanya Les festes majors Animallibres

Coneixem Ortografia i fonètica Gramàtica L’ordre alfabètic h Verb celebrar Verbs en passat (perifràstic i imperfet) Expressions d’afirmació i de negació L’accentuació regular Expressions d’ordre Verbs en imperatiu Expressions de quantitat s i ss Verb regalar Sufixos habituals Formació del plural Tu i vostè L’apostrofació Relatius que i on Verbs ser, tenir, semblar, haver-hi, portar, agradar Expressions de temps c i ç Verbs poder, fer, anar, sortir Perífrasis de possibilitat i de probabilitat Expressions condicionals L’accent diacrític ll Verbs per expressar gustos Formació del femení Formes no personals del verb Verbs reflexius z i s Interrogatius Preposicions habituals Verbs en passat (perfet d’indicatiu) Verbs en futur i en condicional La dièresi g i j Verbs jugar, estudiar, practicar, llegir, mirar, escoltar, recomanar Pronoms febles de tercera persona (complement directe i complement indirecte) Les contraccions l·l Amb, de i a + interrogatius qui, què Expressions de temps Expressions de lloc Conjuncions habituals (i, o, però, que, quan, perquè, així que, si) Animallibres

1 Per molts anys! L’ANIVERSARI 1. Escolta i llegeix. 2. Contesta les preguntes. • Quan és l’aniversari de la Xènia? ................................................................................................................................................................................................ • Quan celebren l’aniversari la Xènia i el Leo? ........................................................................................................................................................ • On el celebren? ............................................................................................................................................................................................................................................................. • A qui hi conviden? . ................................................................................................................................................................................................................................................. • Què diem per felicitar l’aniversari? . ........................................................................................................................................................................................ . ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Benvolguda classe, Som la Xènia i el Leo i us volem convidar al nostre aniversari. El celebrarem el divendres dia 27 a les sis de la tarda. Hi haurà berenar, pinyata i un pastís d’aniversari ben gros. Us esperem al parc del davant de casa del Leo. Si us plau, confirmeu si hi vindreu o no. Fins divendres! De debò? El meu també. Jo faig anys el dimarts dia 24. El meu aniversari és al final d’aquest mes. Seria fantàstic. A la tarda ho pregunto als pares. Moltes felicitats! Jo, el dijous dia 26. Vols que els celebrem junts? Feliç aniversari! Per molts anys! Jo vull més pastís! 8 Animallibres

1 Per molts anys! 4. Relaciona i fes frases amb sentit. Hi ha més d’una combinació possible. Dilluns celebrem el meu aniversari. Dimarts celebreu el teu sant. Dimecres se celebra la festa del poble. Dijous celebres el nostre de principi de curs. Divendres celebro el seu de l’11 de Setembre. • Quin element de la tercera columna no és un possessiu? ....................................................................................................... 3. Escolta i llegeix. –Vols venir a jugar a casa meva? –Sí, m’agradaria molt. –Et convido a berenar. –Moltes gràcies! –Quedem per jugar en línia a la consola? –I tant, a quina hora? –A les cinc? –Perfecte. Com convidem? Vols venir...? T’invito a... Et convido a... Quedem...? Et ve de gust...? 5. Completa amb el verb celebrar. • Jo sempre .......................................... l’aniversari a la platja, perquè faig els anys al juliol. • La Milena .......................................... l’aniversari demà passat. • La majoria de nosaltres .......................................... Nadal, però no tots. • Les jugadores .......................................... la victòria amb molta alegria. • L’11 de Setembre se .......................................... la diada de Catalunya. • I tu, quina festa .......................................... amb més ganes? CELEBRAR Jo celebro Tu celebres Ell/ella celebra Nosaltres celebrem Vosaltres celebreu Ells/elles celebren 6. Respon a les preguntes amb una de les respostes possibles. Sí Sí, m’encantaria. I tant que sí. Seria genial. No Ai, dissabte no em va bé. No, no puc. Ara mateix tenim altres plans. • Vols venir a jugar a casa? ....................................................................................................................... • Jugueu amb nosaltres? .............................................................................................................................. • Dissabte podríem anar a la fira, oi? ...................................................................................... 7. Per parelles, feu diàlegs semblants als de l’activitat anterior. Paraules noves 9 Animallibres

1 Per molts anys! ORGANITZEM EL CALENDARI 8. Escolta i llegeix. 9. Contesta. • Quins mesos de l’any hi ha escola? ............................................................................................ . .......................................................................................................................................................................................................................... • Quan és la diada de Catalunya? . ....................................................................................................... . .......................................................................................................................................................................................................................... • Quan són les vacances de primavera? ................................................................................. . .......................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia és Sant Joan? ....................................................................................................................................... . .......................................................................................................................................................................................................................... Com donem dates aproximades? Cap a Al principi de A mitjan Al final de L’escola comença cap a la segona setmana de setembre. L’11 de Setembre és la diada de Catalunya. La nit del 31 d’octubre és la revetlla de la Castanyada. L’1 de novembre és Tots Sants i no hi ha escola. Els dies 6 i 8 són festius. El dia 25 és Nadal, i el dia 26, Sant Esteve. Abans, comencen les vacances d’hivern. El dia 31 s’acaba l’any. L’1 de gener és el dia de Cap d’Any. El dia 5 és la cavalcada dels Reis d’Orient i l’endemà s’acaben les vacances. És el mes més curt de l’any, i se sol celebrar el Carnestoltes. Les vacances de Pasqua poden començar al final de març, al principi d’abril o a mitjan abril. El 23 d’abril se celebra la diada de Sant Jordi, i ens regalem roses i llibres. El Primer de Maig és el Dia Internacional del Treball. Al final de juny arriba l’estiu i el curs s’acaba. El 24 de juny és Sant Joan, i la nit d’abans es fa una revetlla. Són els mesos de vacances d’estiu. En molts pobles se celebren les festes locals. 10 Animallibres

1 Per molts anys! M’agraden molt les festes de Santa Tecla de Tarragona. Són cap a la segona quinzena de setembre. El que més m’agrada és la diada castellera del 23 de setembre, on es reuneixen les quatre colles de la ciutat. També m’agrada molt el Seguici. En canvi, no m’agraden gaire les sardanes i no m’agraden gens les discomòbils. Elements de les festes La banda de música La xaranga L’orquestra La ballada de sardanes i de jotes La revetlla El correfoc Les fogueres Els coets El castell de focs artificials Els capgrossos i els gegants El bestiari popular Les diades castelleres Els jocs infantils Les competicions esportives El teatre de carrer La cercavila Les carrosses El cos iris Les disfresses La cavalcada El pregó La processó L’ofrena La fira 10. Contesta aquest qüestionari sobre tu i el lloc on vius. • Quin mes vas néixer? ....................................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia? ................................................................................................................................................................................................................................................................................... • Quina és la festa més important del poble o la ciutat on vius? . ..................................................................................... • Què és el que més t’agrada de la festa? ...................................................................................................................................................................... • Què és el que t’agrada menys? ...................................................................................................................................................................................................... 11. Classifica els elements de les festes segons els teus gustos. M’agrada molt M’agrada No m’agrada gaire No m’agrada gens 11 Animallibres

1 Per molts anys! QUINA HORA ÉS? 12. Llegeix l’horari de la festa de benvinguda de l’escola. Després, fes preguntes i respostes seguint l’exemple. Matí 9.00 Arribada i preparació de la festa. 10.00 Tots al pati. Comencen els jocs. 10.15 Campionat d’handbol a la pista verda. Jocs tradicionals a la pista vermella. Taller de manualitats al menjador. 11.15 Per esmorzar, hi haurà les coques que han preparat els cursos de cinquè i sisè i beurem batut de xocolata. 11.45 Campionat de colpbol a la pista verda. Espectacle d’humor a la pista vermella. Taller de balls del món al menjador: salsa, hip-hop, rock i tango. Tarda 13.30 Arribada de les famílies i dinar. 15.00 Final de festa amb ball de disfresses. 16.30 Tot el món cap a casa. Exemple: A quina hora anirem al pati? Anirem al pati a les deu en punt. 13. Completa amb la lletra hac, quan calgui. • Al setembre només fem ............orari de matí. • A............ir vaig anar a les festes de Tarragona, per això avui ............estic molt cansada. • Els ............esports que més m’agraden són l’............oquei, l’............andbol i l’............atletisme. • ............e anat a veure una pel·lícula de ............ollywood. • Tot............om ............a anat a la festa de la Xènia i el Leo. ............a ............estat un ............èxit. • Les vacances de Nadal són a l’............ivern. Com expressem les hores? Les nou en punt o les nou tocades. Les deu i quart o un quart d’onze. Les onze i mitja o dos quarts de dotze. La una menys quart o tres quarts d’una. La lletra hac S’escriu davant d’algunes paraules, encara que no sona: horari, home, herba, humor, haver-hi, etc. En algunes paraules que venen d’altres llengües sí que sona: Hollywood, hobby, etc. 12 Animallibres

1 Per molts anys! LA LLISTA DE CONVIDATS 14. Escolta i repeteix aquestes paraules ordenades alfabèticament. A aniversari B ball C classe D dona E escola F festa G gol H horari I il·lusió J joc K karate L local M mestra N nosaltres O orquestra P pati Q quatre R rellotge S setembre T tradició U ull V vacances W web X xaranga Y York Z zoològic 15. Llegeix la llista de classe de la Xènia i el Leo i ordena-la alfabèticament. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 16. Ara fes el mateix amb la llista dels teus companys de classe. 13 Animallibres

1 Per molts anys! 19. Escolta i completa els fragments amb els verbs en passat. Ahir ................................................................. a la festa d’aniversari de la Xènia i el Leo. Quan ................................................................., tota la classe ................................................................. jugant al parc. Uns ................................................................. un partit de futbol, uns altre baixaven pels tobogans i uns quants jugaven a fet i amagar. Després, els pares de la Xènia i el Leo ens ................................................................. a berenar. Hi havia entrepans dolços i salats, truita de patates i coses per picar. Tot ................................................................. molt bo i jo ................................................................. un entrepà de formatge i un tros de truita. Quan ................................................................. de berenar, ................................................................. la pinyata, que ................................................................. plena de sorpreses. Després, ................................................................. un llibre als meus amics i ................................................................. a casa. DE FESTA EN FESTA 17. Llegeix. Ahir va ser la festa de benvinguda de l’escola. Va ser un gran èxit perquè tot estava molt ben organitzat. Tant nens i nenes com professorat van treballar de valent. Les classes de primer i segon van decorar les aules, el menjador i el pati. Les de tercer i quart van fer un concert i van organitzar jocs tradicionals. Mentre uns assajaven les cançons, els altres jugaven. Al final ens vam reunir tots al pati per escoltar com cantaven i per esmorzar. Els de cinquè i sisè van preparar unes coques dolces i salades boníssimes! 18. Marca segons si és vertader (V) o fals (F). • La festa de l’escola no és avui. V F • Els més petits no hi han col·laborat. V F • Els més grans han preparat el menjar. V F • El professorat ha treballat de valent. V F El passat perifràstic Jo vaig organitzar Tu vas organitzar Ell/ella va organitzar Nosaltres vam organitzar Vosaltres vau organitzar Ells/elles van organitzar El passat imperfet Jo organitzava Tu organitzaves Ell/ella organitzava Nosaltres organitzàvem Vosaltres organitzàveu Ells/elles organitzaven PRACTIQUEM 20. Explica l’última festa popular o la teva darrera festa d’aniversari. a) Qui va anar a la festa? b) Quin tipus de celebració era? c) Què s’hi podia fer (jugar, cantar, veure un espectacle, menjar...)? d) Com t’ho vas passar? 14 Animallibres

1 Per molts anys! 21. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Dies Mesos Verbs En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma dilluns gener celebrar dimarts febrer invitar dimecres març voler dijous abril poder divendres maig anar dissabte juny agradar diumenge juliol néixer avui agost organitzar ahir setembre berenar demà octubre ballar abans-d’ahir novembre decorar demà passat desembre assajar Expressions de temps Elements de la festa Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma al principi de coet al final de disfressa a mitjan desfilada ball banda joc colla campionat esmorzar castell de focs LES MEVES PARAULES 15 Animallibres

2 Un tast de territori BON PROFIT! 1. Escolta i llegeix. Xènia, avui t’explicaré com es fa el meu berenar preferit. Són coques de blat i la recepta me la va ensenyar la Judy, una amiga de Nova Zelanda. Ella les anomena pancakes. • 150 g de farina de blat • Dos ous mitjans • 25 g de sucre • 200 ml de llet sencera • Unes gotes d’essència de vainilla • 12 g de llevat en pols • Un pessic de sal fina • Una mica de mantega o margarina En primer lloc, prepara la barreja. En un bol, bat els ous, aboca la llet i afegeix l’essència de vainilla. Després, posa-hi la farina, el llevat, el sucre i la sal, i remena-ho tot amb el batedor. A continuació, cou les coques. Posa la paella al foc i, quan sigui calenta, afegeix una mica de mantega o de margarina perquè no s’hi enganxin. Aboca una mica de mescla amb un cullerot i deixa que la massa es reparteixi per la paella. Demana ajuda a algun adult per controlar el foc. Quan a la part de dalt es facin bombolles, gira la coca amb una espàtula. Deixa-la coure mig minut més i retira-la. Finalment, afegeix l’acompanyament: mel o melmelada. A mi m’agraden molt amb melmelada d’albercoc! Quantitats exactes 150 g es llegeix cent cinquanta grams. 200 ml es llegeix dos-cents mil·lilitres. Per fer les coques necessitem: Animallibres

2 Un tast de territori 5. Completa amb l’acció adequada la recepta de la truita de patates. pela talla fregeix posa cou (2) bat barreja retira deixa gira 1. ........................................... i ........................................... la ceba i les patates. 2. ........................................... oli a escalfar a la paella. 3. ........................................... la ceba a foc lent i després ........................................... les patates a foc més viu. 4. En un bol ........................................... els ous. 5. ........................................... la ceba i les patates amb l’ou. 6. ........................................... l’oli de la paella i aboca-hi la barreja. 7. Procura que no s’hi enganxi i ...................................... coure uns minuts. 8. Finalment, ........................................... la truita i ........................................... l’altre costat. 2. Contesta les preguntes. • Què cuina el Leo? ........................................................................................................................ • Quan s’ho mengen? Al matí. A la tarda. A la nit. • Què fa primer? ................................................................................................................................... • A qui s’ha de demanar ajuda? ......................................................................................................................................................................................................... • Quin és l’acompanyament que més li agrada al Leo? . ...................................................................................................................... Quants cops mengem al dia? Matí → desdejuni, esmorzar Migdia → dinar Tarda → berenar Nit → sopar 3. Quins ingredients s’expressen amb una quantitat aproximada? . ...................................................................................................................................................................................................................................................... Quantitats aproximades Un grapat Un pessic Unes gotes Un raig Una mica Un poc 4. Relaciona cada estri amb la seva imatge. • bol • batedor • cullerot • espàtula Com donem ordres o instruccions? Fixa’t en els verbs destacats. Vine a casa. Bull la pasta. Juga amb nosaltres. Fes els deures. Cuina el sopar. Paraules noves 6. Escriu quins ingredients porta el teu esmorzar o berenar preferit. . ....................................................................................................................................................................... . ....................................................................................................................................................................... . ....................................................................................................................................................................... 17 Animallibres

2 Un tast de territori DE NORD A SUD 7. Observa el mapa i completa. Comarca Capital l’Alt Camp Valls l’Alt Empordà l’Alt Penedès Vilafranca del Penedès la Seu d’Urgell l’Alta Ribagorça Igualada l’Aran Manresa el Baix Camp el Baix Ebre Tortosa la Bisbal d’Empordà el Baix Llobregat el Baix Penedès el Vendrell el Barcelonès Berga la Cerdanya Puigcerdà Montblanc 8. Contesta. • A quina ciutat o poble vius? . ........................................ • A quina comarca pertany? .............................................. Comarca Capital el Garraf les Borges Blanques la Garrotxa el Gironès Prats de Lluçanès el Maresme Mataró el Moianès Amposta la Noguera Balaguer Osona el Pallars Jussà Tremp Sort el Pla d’Urgell el Pla de l’Estany Banyoles Falset la Ribera d’Ebre Móra d’Ebre el Ripollès Cervera el Segrià Lleida Santa Coloma de Farners el Solsonès el Tarragonès Tarragona la Terra Alta Tàrrega el Vallès Occidental Sabadell i Terrassa el Vallès Oriental 18 Animallibres

2 Un tast de territori 9. Escolta i llegeix. 10. Contesta. • Quines comarques anomenen els personatges? ....................................................................................................................................... • Esmenta cinc comarques situades entre el Montsià i l’Alt Empordà. ................................................................. . ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... • I tu, a quines comarques has estat? . .................................................................................................................................................................................. • Quines t’agradaria visitar? . ..................................................................................................................................................................................................................... 11. Anota el nom de sis comarques i sis capitals que s’escriguin amb accent gràfic. Comarques: ................................................................................................................................................................................................................................................................................. Capitals: .............................................................................................................................................................................................................................................................................................. A quina comarca t’agradaria anar, Ester? Al Montsià. M’encanta l’arròs! I a tu, Jaume? A mi m’agradaria anar a l’Alt Empordà, perquè les anxoves de l’Escala són les meves preferides. Ens fareu anar de cap a cap del país! Nosaltres ens quedem a l’Alt Camp, que queda enmig i hi ha bons calçots. Com són les paraules segons l’accent? Agudes → la vocal forta és l’última: matí, Palamós. Planes → la vocal forta és la penúltima: fàcil, Àger. Esdrúixoles → la vocal forta és l’antepenúltima: espàtula, Tàrrega. Com són els accents? La vocal a sempre duu l’accent obert: à. Les vocals e i o poden dur accent obert o tancat: è, é, ò, ó, segons com es pronunciïn. Les vocals i i u sempre duen l’accent tancat: í, ú. 12. Escolta i classifica. paella perol olla cullerot drap préssec arròs ceba taronja plàtan xocolata batedor calçot torrada esmorzar massapà fricandó patata albercoc Agudes Planes Esdrúixoles 19 Animallibres

2 Un tast de territori ANEM D’EXCURSIÓ! CEIP SAMARUC Bon dia, famílies, Us escrivim per informar-vos que dijous vinent farem una sortida a Vilaller, a la comarca de l’Alta Ribagorça. Aquesta excursió, la fem per conèixer millor la Fira Mil·lenària de Tots Sants, que s’hi celebra el 2 de novembre. És una de les fires ramaderes més antigues de tot Catalunya i inclou un mercat on es poden veure i comprar molts productes típics. Hi anirem amb autobús i la sortida està prevista per a les vuit del matí. En arribar-hi, farem un tast de productes tradicionals com els panellets i passejarem per la fira. Després, per dinar, l’AFA de l’Escola Vidal i Abad ens convida a tastar la tradicional paella de muntanya. Finalment, pujarem a l’autobús cap a les tres de la tarda, i es preveu que arribem aquí a les sis. Cordialment, Els tutors de tercer cicle: Mireia, Joan i Laura 13. Contesta. • A quina comarca aniran d’excursió? ................................................................................................................................................................................... • Com hi aniran? .............................................................................................................................................................................................................................................................. • Quan se celebra la fira? ................................................................................................................................................................................................................................ • Què faran a Vilaller? ............................................................................................................................................................................................................................................ • Qui escriu la nota? ................................................................................................................................................................................................................................................. 14. Relaciona i ordena el que faran a l’excursió. En arribar-hi, • Després, • Quan acabin la passejada, • Finalment, • • pujaran a l’autobús per tornar a casa. • faran un tast de productes tradicionals. • menjaran paella de muntanya per dinar. • passejaran per la fira. 20 Animallibres

2 Un tast de territori FEM PANELLETS 15. Ordena aquesta recepta per fer panellets. En acabant, enganxem els pinyons als panellets i els pintem amb rovell d’ou. Finalment, posem els panellets damunt dels bocins de neula i, amb la supervisió d’un adult, els enfornem a temperatura màxima entre 5 i 7 minuts. Quan la pasta estigui a punt, li donem forma de xurro, tallem trossos més o menys iguals i en fem boletes. Primer que res, aixafem la patata amb una forquilla i aboquem les ametlles picades per mesclar-ho tot ben mesclat. Per a la decoració, agafem l’ou i separem el rovell de la clara, batem la clara i hi banyem les boletes d’una en una. A continuació, anem abocant el sucre de mica en mica perquè es barregi bé i hi afegim la ratlladura de llimona. 16. Escolta i completa la llista d’ingredients. 200 g de ........................................................................................................................................................ 1/2 kg d’.......................................................................................................................................................... 1/2 kg de ..................................................................................................................................................... Ratlladura de . ...................................................................................................................................... Un .............................................................................................................................................................................. 150 g de ........................................................................................................................................................ Trossos de ............................................................................................................................................... Com expressem quantitats aproximades? No tinc gens de sucre. Posa’m un poc de sal. Passa’m una mica d’amanida. Compra bastants préssecs. Menja tant com puguis. Tinc molta farina. No tinc prou neula. No hi posis gaire pebre. Com expressem quantitats exactes? 1 litre de llet → 1 l de llet 2 quilos de patates → 2 kg de patates 1/2 litre d’oli → 1/2 l d’oli 100 grams d’ametlles → 100 g d’ametlles 17. Completa les frases amb les quantitats que hi falten. tanta prou massa mica molt gens • El Martí no menja .......................................................... de carn, és vegetarià. • Per a aquesta recepta cal .......................................................... de sucre. • Avui per berenar menjo pa amb una .......................................................... d’oli. • No hi havia .......................................................... mandarines per a tots. • El foc estava .......................................................... fort i s’ha cremat la truita. • Tinc .......................................................... gana que em menjaria un meló. Paraules noves 21 Animallibres

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=