Som-hi (A1)

SOM-HI! Primer contacte amb la llengua

SOM-HI! Primer contacte amb la llengua Animallibres

El quadern Som-hi! Primer contacte amb la llengua és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, David Morell, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jotacé Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-91-0 DL: B-10650-2024 Animallibres

Presentació Som-hi! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Som-hi! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes. Som-hi! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9357-9788419659910.html Animallibres

1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu Bon dia! 1. Escolta i llegeix. 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, Marc! Bon dia! I tu, qui ets? Jo soc l’Olek. Em pots repetir el nom? Sí, el meu nom és Olek. Jo em dic Laia. Ell és el Marc i ella és la Khadija. Et presento la Khadija. Molt de gust, el meu nom és Marc. Hola, Laia! Bon dia! Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc l’Eleanor. Com et dius? Em dic Idris. Quin és el teu nom? El meu nom és Raffaello. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Martorell Miró. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n.............. . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Úrs............l............! 4. Completa amb el teu nom. Bon dia, el meu nom és Olek. Hola, jo soc la Khadija. Em dic Laia. Jo em dic Marc, molt de gust. • I tu, qui ets? Soc .......................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ................................................................................................................................. . • Quin és el teu nom? El meu nom és .............................................................................................. . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen. 8 9 1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu 6. Escolta i llegeix. D’on ets? El Marc i jo som catalans, som de Catalunya. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc polonès, soc de Polònia. 7. Escolta i completa. italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa castellonenc, castellonenca valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa • El Vicent és ......................................................, és de València. • La Marta és ......................................................................, és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................................ , és d’Anglaterra. • La Vera és ........................................................ , és de Romania. • La Irene és ............................................................... , és de Grècia. • El Miquel és ......................................................, és de Castelló. • L’Igor és ........................................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és ......................................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? D’on vens? De quin país ets? De quin país vens? SER Jo soc xinesa. Tu ets romanès. Ella és nigeriana. Nosaltres som mexicans. Vosaltres sou bolivianes. Ells són algerians. VENIR Jo vinc de la Xina. Tu vens de Romania. Ella ve de Nigèria. Nosaltres venim de Mèxic. Vosaltres veniu de Bolívia. Ells venen d’Algèria. Com diem d’on som? Soc de Polònia. Soc polonès. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. Animallibres

1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms dels idiomes que parlen. polonès anglès (2) amazic francès castellà català (2) 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze 13 tretze 14 catorze 15 quinze 16 setze 17 disset 18 divuit 19 dinou 20 vint PARLAR Jo parlo rus. Tu parles català. Ell parla àrab. Nosaltres parlem alemany. Vosaltres parleu aranès. Elles parlen serbi. Hola, em dic Khadija, soc del Marroc i tinc catorze anys. 11. Marca sí o no. • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Una setmana té ............................... dies. Tinc ............................... llibres. Tinc ............................... dits. L’any té ............................... mesos. En català hi ha vuit vocals a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → tretze (13) i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc quinze anys. Tu tens dues germanes. Ella té un amic. Nosaltres tenim quatre veïnes. Vosaltres teniu cinc col·legues. Ells tenen vint companys. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .................................................................................... • Quants idiomes parles? ................................................................... • Quines llengües parles? ................................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... setze anys. • Joel .................................................... aranès, català i francès. • Tu .................................................... camerunès? • La meva amiga Rachel ................................ del Canadà. Quants idiomes parles, Olek? Parlo dos idiomes: p............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Khadija? Jo parlo a..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc idiomes! Paraules noves Quants anys tens? Quins idiomes parles? 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 13 1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu PRACTIQUEM 17. Presenta en veu alta un company o una companya. Fixa’t en com ho fa l’Olek. Hola, la meva companya es diu Khadija i és marroquina. Té catorze anys i parla amazic, francès, anglès, castellà i català. Fins després! a) Escriu les preguntes amb què li demanaràs la informació. b) Parla amb el company o la companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. Laia, què es diu ara? Ara es diu «adeu», Khadija! O «fins demà»! Fins demà, colla! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en la unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir adeu-siau quatre tenir bon dia cinc parlar bona tarda sis escoltar bona nit set llegir fins ara vuit escriure fins després nou completar fins demà deu repetir Pronoms onze preguntar En català En el meu idioma dotze contestar jo tretze presentar tu catorze Interrogatius ell quinze En català En el meu idioma ella setze qui? nosaltres disset com? vosaltres divuit quants? ells dinou quines? elles vint d’on? Altres paraules En català En el meu idioma Demà més! Les meves paraules 14 15 Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari 1 Parla’m de tu (pàg. 8) Saludar i acomiadar-se Presentar-se (nom, origen, edat) Noms de lloc Gentilicis Noms de les llengües Numerals (del 0 al 20) 2 Famílies (pàg. 16) Presentar altres persones Descriure altres persones Preguntar o resoldre dubtes La família Les parts de la cara Adjectius sobre el físic Adjectius sobre el caràcter 3 Aquesta és la meva casa (pàg. 24) Descriure la casa i la cuina Explicar què fem a casa Indicar on va cada cosa Preguntar el nom d’una cosa Les parts de la casa Els mobles i els electrodomèstics Adjectius Accions habituals 4 L’ordre de les coses (pàg. 32) Descriure l’habitació Preguntar per a què serveix una cosa Els objectes de l’habitació Els demostratius Les formes (I) Els materials (I) Els colors (I) 5 Ens hem perdut (pàg. 40) Descriure el carrer i la localitat Demanar i donar indicacions Els elements de la via urbana Els tipus d’establiments (serveis i comerços) Els mitjans de transport Les professions 6 Què fas cada dia? (pàg. 48) Explicar rutines L’institut El material escolar Les estacions Els mesos de l’any Els dies de la setmana Les activitats fora de l’escola 7 Què em poso avui? (pàg. 56) Expressar gustos i preferències Opinar i valorar La roba El temps Les formes (II) Els colors (II) Els materials (II) 8 Anem a comprar! (pàg. 64) Demanar en un comerç Preguntar el preu de les coses Disculpar-se El mercat Els aliments La fruita i la verdura El peix La carn 9 Com et trobes? (pàg. 72) Parlar del cos Explicar malalties comunes Demanar ajuda Les parts del cos Els sentits Les malalties comunes El centre d’atenció primària La farmaciola Animallibres

Coneixem Com sona? Com s’escriu? Què necessitem? Les vocals Els signes d’interrogació i exclamació Masculí i femení Pronoms personals forts Verbs ser, venir, tenir, dir-se, parlar Interrogatius què, qui, d’on, quin, com, quant Tasca: presentar algú L’alfabet Majúscules i minúscules Article definit Singular i plural Possessius Verbs ser, tenir, dir-se Adverbis sí i no Tasca: parlar de la teva família r i rr Verbs viure, haver-hi, ser, trobar-se, anar, posar, desar Expressions de lloc (situació) Interrogatius Tasca: descriure la teva casa La coma i el punt Verbs aprendre, jugar, llegir, servir Conjunció i Tasca: explicar com es juga a un joc c i qu Verbs anar, arribar, pujar, baixar, girar, treballar, dedicar-se Expressions de lloc (direcció) Sufixos habituals Tasca: descriure la teva localitat g i gu Article indefinit Verbs fer, acostumar a, soler Expressions de temps Demostratius Tasca: explicar rutines diàries ll i ny Verbs posar, vestir, agradar, preferir, estimar-se Passat, present i futur Adverbis abans, ara i després Tasca: expressar preferències sobre la roba segons el temps Els dos punts i els punts suspensius Sufixos habituals Verbs comprar, vendre, posar, poder, necessitar, voler, quedar Expressions de quantitat Numerals Tasca: fer la llista de la compra L’accentuació Verbs estar, sentir-se, tenir, encomanar, trobar-se, haver-hi, ser Perífrasis d’obligació Tipus d’oracions segons la intenció Tasca: preguntar i respondre sobre l’estat de salut Animallibres

1 Parla’m de tu Bon dia! 1. Escolta i llegeix. Bon dia, Marc! Bon dia! I tu, qui ets? Jo soc l’Olek. Em pots repetir el nom? Sí, el meu nom és Olek. Jo em dic Laia. Ell és el Marc i ella és la Khadija. Et presento la Khadija. Molt de gust, el meu nom és Marc. Hola, Laia! Bon dia! 8 Animallibres

1 Parla’m de tu 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc l’Eleanor. Com et dius? Em dic Idris. Quin és el teu nom? El meu nom és Raffaello. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Martorell Miró. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n.............. . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. Bon dia, el meu nom és Olek. Hola, jo soc la Khadija. Em dic Laia. Jo em dic Marc, molt de gust. • I tu, qui ets? Soc ........................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ................................................................................................................................. . • Quin és el teu nom? El meu nom és . ............................................................................................. . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen. 9 Animallibres

1 Parla’m de tu 6. Escolta i llegeix. D’on ets? El Marc i jo som catalans, som de Catalunya. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc polonès, soc de Polònia. 7. Escolta i completa. italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa castellonenc, castellonenca valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa • El Vicent és ......................................................., és de València. • La Marta és ......................................................................, és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................................ , és d’Anglaterra. • La Vera és ......................................................... , és de Romania. • La Irene és . .............................................................. , és de Grècia. • El Miquel és . ....................................................., és de Castelló. • L’Igor és ........................................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és .......................................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 10 Animallibres

1 Parla’m de tu 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? D’on vens? De quin país ets? De quin país vens? SER Jo soc xinesa. Tu ets romanès. Ella és nigeriana. Nosaltres som mexicans. Vosaltres sou bolivianes. Ells són algerians. VENIR Jo vinc de la Xina. Tu vens de Romania. Ella ve de Nigèria. Nosaltres venim de Mèxic. Vosaltres veniu de Bolívia. Ells venen d’Algèria. Com diem d’on som? Soc de Polònia. Soc polonès. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 11 Animallibres

1 Parla’m de tu 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze 13 tretze 14 catorze 15 quinze 16 setze 17 disset 18 divuit 19 dinou 20 vint Hola, em dic Khadija, soc del Marroc i tinc catorze anys. 11. Marca sí o no. • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Una setmana té ............................... dies. Tinc ............................... llibres. Tinc ............................... dits. L’any té ............................... mesos. En català hi ha vuit vocals a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → tretze (13) i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc quinze anys. Tu tens dues germanes. Ella té un amic. Nosaltres tenim quatre veïnes. Vosaltres teniu cinc col·legues. Ells tenen vint companys. Quants anys tens? 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 Animallibres

1 Parla’m de tu 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms dels idiomes que parlen. polonès anglès (2) amazic francès castellà català (2) PARLAR Jo parlo rus. Tu parles català. Ell parla àrab. Nosaltres parlem alemany. Vosaltres parleu aranès. Elles parlen serbi. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .................................................................................... • Quants idiomes parles? .................................................................... • Quines llengües parles? ................................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... setze anys. • Joel .................................................... aranès, català i francès. • Tu .................................................... camerunès? • La meva amiga Rachel ................................ del Canadà. Quants idiomes parles, Olek? Parlo dos idiomes: p............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Khadija? Jo parlo a..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc idiomes! Paraules noves Quins idiomes parles? 13 Animallibres

1 Parla’m de tu PRACTIQUEM 17. Presenta en veu alta un company o una companya. Fixa’t en com ho fa l’Olek. Hola, la meva companya es diu Khadija i és marroquina. Té catorze anys i parla amazic, francès, anglès, castellà i català. Fins després! a) Escriu les preguntes amb què li demanaràs la informació. b) Parla amb el company o la companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. Laia, què es diu ara? Ara es diu «adeu», Khadija! O «fins demà»! Fins demà, colla! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! Demà més! 14 Animallibres

1 Parla’m de tu 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en la unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir adeu-siau quatre tenir bon dia cinc parlar bona tarda sis escoltar bona nit set llegir fins ara vuit escriure fins després nou completar fins demà deu repetir Pronoms onze preguntar En català En el meu idioma dotze contestar jo tretze presentar tu catorze Interrogatius ell quinze En català En el meu idioma ella setze qui? nosaltres disset com? vosaltres divuit quants? ells dinou quines? elles vint d’on? Altres paraules En català En el meu idioma Les meves paraules 15 Animallibres

Famílies 2 El germà de la Laia 1. Escolta i llegeix. Mireu, aquell que ve per allà és el meu germà gran, el Xavier. Ara us el presento. I tu, tens germans o germanes? Sí, jo tinc una germana petita. Va a sisè de Primària i és molt simpàtica, quan vol. Hola, Xavier! Et presentem l’Olek. És nou a l’institut. Encantat! La Laia no para de parlar de tu! Perquè som molt amics des del primer dia! Nosaltres som tres germans en total. El Biel, que té cinc anys i és molt graciós. Jo, que tinc divuit anys i soc el més gran. I la Laia, que és la mitjana i la més antipàtica de tots tres. Jo també t’estimo, Xavi... Hola, Laia! 16 Animallibres

2 Famílies 2. Relaciona cada pregunta amb la resposta correcta. Qui és el Xavier? • Quants germans té la Laia? • Quants germans té l’Olek? • Quants anys té el Biel? • Com és la germana de l’Olek? • Qui té divuit anys? • • En té dos, un de més gran i un de més petit. • És el germà gran de la Laia. • És molt simpàtica, quan vol. • Una sola germana, que encara va a Primària. • Té cinc anys. • El Xavier, que és el més gran dels seus germans. Qui és? / Qui són? El meu germà / La meva germana Els meus germans / Les meves germanes El teu avi / La teva àvia Els teus avis / Les teves àvies El seu cosí / La seva cosina Els seus cosins / Les seves cosines 3. Escolta i completa. • ........................................................ germà es diu Adrià. • ........................................................ pare és l’Ali i ........................................................ mare, la Fàtima. • ........................................................ es diuen Ramon i Anna. • ........................................................ viuen a Bulgària. • ........................................................ tia té vint anys. • Nosaltres som ........................................................ cosines. Com presentem la família? El meu pare es diu Josep. La meva mare es diu Elena. El meu germà es diu Pau. La meva germana es diu Andrea. També tenim una gossa. La nostra gossa es diu Espurna. 5. Pregunta a la parella informació sobre els membres de la seva família? • Com es diuen els teus pares? • Quants germans i germanes tens? • Com es diuen els teus avis? • Tens oncles i ties? • I cosins i cosines? 4. Presenta la teva família i enganxa una foto aquí. Paraules noves 17 Animallibres

2 Famílies Com és? 6. Llegeix en veu alta. Aquesta és la meva germana. Es diu Karolina i tots dos venim de Polònia. La Karolina és alta i prima. Té els cabells castanys i llargs i les orelles petites. A vegades, es talla els cabells i els porta molt curts. Els ulls són grans i de color marró. També té el nas una mica llarg i acabat en punta. La boca és ampla, sobretot quan somriu. La meva germana va a sisè de Primària i li agrada molt llegir i tocar el piano. Les parts de la cara Com és? / Com són? La cara allargada, rodona, quadrada, triangular Els cabells castanys, negres, rossos, blancs, pèl-rojos, arrissats, llisos, llargs, curts Els ulls blaus, marrons, verds, negres, clars, foscos El nas gran, xato, punxegut, rodó 7. Contesta. • Com es diu la germana de l’Olek? . ................................... • Com és? . .................................................................................................................. • Com porta els cabells? ...................................................................... • Com són els seus ulls? ...................................................................... • A quin curs va? . ............................................................................................. • Què li agrada fer? ....................................................................................... 8. Escolta i completa. • El Miquel té ............................................................................. gros i ............................................................................. petits. • La Maria té ............................................................................. rossos i curts. • L’Uriel té ............................................................................. morena i ............................................................................. negres. • La Vedrana té ............................................................................. primes i porta ulleres. • El Ramon porta ............................................................................. molt curts i té ............................................................................. grans. 9. Tria una persona de la teva família i descriu com és la seva cara. cara ulls boca nas orelles front galtes llavis dents celles barbeta cabells 18 Animallibres

2 Famílies 10. Escolta i marca qui és la tia del Marc. Com parlem del físic? És alt, alta / baix, baixa. És prim, prima / gras, grassa. És fort, forta. Té les mans grans. Té les mans petites. Té la cara rodona. És lleig, lletja. És guapo, guapa. És maco, maca. Avui ve la professora d’anglès nova. I saps una cosa? És tia meva! I no és estrany tenir-la de professora? No, diu que per a ella soc un alumne més. I com és? És una dona de cinquanta anys. Més gran que els altres professors. És alta i una mica grassa, porta ulleres, té els cabells rossos i els ulls blaus. Sembla que hagi nascut al Regne Unit! És molt estricta, però les seves classes són divertides. A vegades posa cançons en anglès perquè en traduïm la lletra. Com parlem del caràcter? És simpàtic, simpàtica. És divertit, divertida. És tímid, tímida. És avorrit, avorrida. És llest, llesta. És intel·ligent. És valent, valenta. És vergonyós, vergonyosa. És xerraire. 11. Tria un dels personatges i descriu-lo seguint l’esquema. Aquest personatge es diu ...................................................................... i té ......................... ........................... anys. Té els cabells ................................................................... i de color ....................................................................... . Els ulls són de color .......................................................... . El més destacable de la cara és ................................................................................................ . Normalment va vestit . ............................................................................................................................... . És una persona molt . .................................................................................................................................. . Li agrada ........................................................................................................................................................................ . En canvi, no li agrada gens ................................................................................................................ . 19 Animallibres

2 Famílies Qui és qui? 12. Escolta com es diuen les lletres de l’alfabet i repeteix. A (a) Anna B (be) Brian C (ce) Carles D (de) Diana E (e) Emma F (efa) Fàtima G (ge) Gaia H (hac) Hèctor I (i) Irena J (jota) Jasmina K (ca) Kevin L (ela) Lívia M (ema) Masako N (ena) Niko O (o) Omar P (pe) Pàvel 20 Animallibres

2 Famílies 13. Jugueu al qui és qui. • Cada jugador tria un personatge. • Feu preguntes de sí o no: –Té els cabells rossos? Sí/no –Porta ulleres? Sí/no –Té el nas prim? Sí/no –Porta barba? Sí/no –Porta roba de colors vius? Sí/no –Té les orelles grans? Sí/no –Té els ulls verds? Sí/no • Qui abans endevini el personatge guanya. 14. Tria un dels personatges i descriu la seva cara. ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... Quan escrivim majúscules? Els noms de persona, de països i de ciutats s’escriuen en majúscula. També posem majúscula al principi de cada oració. Q (cu) Qamar R (erra) Raixida S (essa) Sergei T (te) Toni U (u) Uriel V (ve) Valèria W (ve doble) William X (ics) Xènia Y (i grega) Yun Z (zeta) Zoran 21 Animallibres

2 Famílies La meva família 15. Escolta i repeteix. Pilar, l’àvia Gabriel, l’avi Vicent, l’avi Eulàlia, l’àvia Marta, la tia Miquel, el pare Anna, la mare Àngel, l’oncle Laia Xavier Marc, el cosí 16. Completa amb els possessius i els noms. Jo soc la Laia i aquesta és ................................................................... família. Els ................................................................... avis es diuen ................................................................... i ..................................................................., i les ................................................................... àvies, ................................................................... i ................................................................... . ................................................................... pare es diu ................................................................... i ................................................................... mare, ................................................................... . Tinc una tia, ..................................................................., i un oncle, ................................................................... . ................................................................... fill es diu ................................................................... i és el ................................................................... cosí. També tinc dos germans. Es diuen ................................................................... i ................................................................... . Biel PRACTIQUEM 17. Fes el teu arbre genealògic i explica qui són els membres de la teva família. a) Dibuixa l’arbre i escriu el nom de cada membre. b) Pots posar fotos o fer un dibuix de cada persona. c) Després, escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. 22 Animallibres

2 Famílies Les meves paraules 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. La família Parts de la cara Adjectius En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma avi/iaio ulls alt/alta àvia/iaia nas prim/prima pare orelles gras/grassa mare llavis baix/baixa germà dents petit/petita germana boca gran cosí barbeta punxegut cosina celles rodó/rodona oncle cabells lleig/lletja tia front guapo/guapa fill galtes fort/forta filla barba maco/maca Verbs Possessius simpàtic/ simpàtica En català En el meu idioma En català En el meu idioma tímid/tímida presentar el meu avorrit/ avorrida contestar el teu somriure el seu llest/llesta agradar el nostre intel·ligent encantar el vostre valent/valenta fer el seu vergonyós/ vergonyosa treballar Altres paraules relacionar En català En el meu idioma xerraire triar marró jugar blau verd ros 23 Animallibres

Aquesta és la meva casa 3 Passeu, passeu! 1. Escolta i llegeix. Hola! Endavant, passeu! Gràcies, Laia! On deixem les motxilles? Allà, al penjador de la paret. I el Marc? Que encara no ha vingut? Sí! Soc aquí, a la cuina! Acabant de fer el suc i els entrepans. Berenem? D’acord! I després us ensenyo la casa! T’ajudem, Marc! Laia, on deseu els gots? A l’armari de dalt, a la dreta. I on puc trobar els coberts? Al primer calaix de l’esquerra. I on són els tovallons? Sobre la taula! 24 Animallibres

1 2 3 4 5 6 7 8 3 Aquesta és la meva casa 2. Tria la resposta correcta a cada pregunta. • On berenen els quatre amics? A casa del Marc. A casa de la Laia. A una cafeteria. • On deixen les motxilles? Al penjador. A l’armari. Al calaix. • On és el Marc? A l’habitació. A la cuina. Al bany. • On són els gots? Al calaix. Al forn. A l’armari. 3. Escolta i observa les parts de la casa de la Laia. 1. rebedor 2. corredor 3. estudi 4. dormitori 5. cuina 6. menjador 7. bany 8. terrassa VIURE Jo visc en aquesta casa. Tu vius en un pis. Ella viu en una casa gran. Jo visc en aquesta casa. Casa meva és gran i lluminosa. Quan hi entres, hi ha un rebedor una mica estret i un corredor llarg. A la dreta, hi ha un estudi, la meva habitació i la del meu germà. A l’esquerra hi ha la cuina i el menjador. Al costat del menjador hi ha el dormitori dels pares. El bany es troba al fons del passadís. També hi ha una terrassa espaiosa i assolellada. Com preguntem on és un lloc? On és la cuina? On es troba el bany? Com és un lloc? gran petit, petita lluminós, lluminosa estret, estreta espaiós, espaiosa llarg, llarga assolellat, assolellada curt, curta Com situem un lloc? A la dreta hi ha els dormitoris. Al fons es troba el bany. A l’esquerra hi ha la cuina i el menjador. Al costat de l’estudi es troba la meva habitació. 4. Completa les frases. • On viu la Laia? La Laia viu en una .................................................................................................. • Com és la casa de la Laia? La casa de la Laia és ............................................................. . ....................................................................................................................................................................................................................... • Quants dormitoris hi ha? Hi ha . ........................................................................................................ • On és el dormitori dels pares? El dormitori és al costat del ............................. • On es troba el bany? El bany es troba al fons del . .................................................. • Què hi ha quan entres? Quan entres hi ha el .................................................................. HAVER-HI A casa meva hi ha tres habitacions. SER El menjador és al costat de la cuina. La Khadija, la Laia i el Marc són al rebedor. 25 Animallibres

nevera finestra armari taulell rentadora calaix fogó paella forn cadira ampolla cullera forquilla campana aixeta aigüera plat ganivet taula got 3 Aquesta és la meva casa On cuinem? 5. Escolta i llegeix com és la cuina de la Laia. Aquesta és la cuina de casa meva. És una cuina àmplia i lluminosa. Hi ha una nevera, un forn i una rentadora nova. L’aigüera és fonda i hi rentem els plats. Al calaix desem els coberts: culleres, forquilles i ganivets. A l’armari de dalt hi ha els gots. El plat que hi ha sobre la taula és rodó i blanc. La meva cadira és a l’esquerra, i és alta i còmoda. El meu germà Xavier fa creps a la paella per berenar. FER Jo faig suc de taronja. Tu fas el berenar. Ell fa creps. Què fem a la cuina? El Xavier cuina creps. La Laia renta els plats. El pare renta la roba. 6. Contesta les preguntes. • Què descriu la Laia? ................................................................................................................................................... • Com és? . ...................................................................................................................................................................................... • Què hi ha? .................................................................................................................................................................................. • On desen les culleres? . .......................................................................................................................................... • On és la cadira de la Laia? ................................................................................................................................ • Qui fa creps? . ........................................................................................................................................................................ 7. Escolta i completa. rentadora eixugar plats fa cuinar renta • Al Xavier li agrada .................................................................... i .................................................................... unes creps molt bones. • La Laia l’ajuda a .................................................................... els .................................................................... . • El pare .................................................................... la roba a la .................................................................... . 26 Animallibres

3 Aquesta és la meva casa 9. Escolta i completa. • Els gots són al prestatge de .................................................... . • On són les paelles? Al prestatge de .................................................... . • Els plats bruts són .................................................... de l’aigüera i els plats nets són .................................................... de l’aigüera. • On és la forquilla? La forquilla és .................................................... de la taula. • El gat de la Laia és .................................................... de la taula. • Hem posat el plat .................................................... la forquilla i el ganivet. • El got és .................................................... l’ampolla d’aigua. • .................................................... del plat hi ha el ganivet i, ...................................................., la forquilla. 10. Pregunta a la parella on són aquests objectes a la cuina de la Laia i escriu la resposta. 8. Observa, llegeix i escolta. . ..................................................................... . ..................................................................... . ..................................................................... . ..................................................................... dalt / baix entre dins / fora a sobre / a sota a l’esquerra / a la dreta al costat de Com preguntem on són les coses? On és el got? El got és a sobre de la taula. On són els plats? Els plats són dins de l’aigüera. 27 Animallibres

mirall lavabo Deixa-la al penjador. dutxa sabó penjador vàter 3 Aquesta és la meva casa On va? 11. Observa, llegeix i escolta. 12. Relaciona on va cada cosa. la tovallola • la roba • els coberts • les ampolles • les gomes per als cabells • • a la rentadora • al calaix • al penjador • a la caixa • a la nevera 13. Llegeix i repeteix les preguntes. Després, completa les respostes. 14. Què fem al bany? Completa. rentes dutxem pentino Ens ........................................... a la banyera. Et ........................................... les mans. Em ........................................... els cabells. On va la tovallola? La tovallola va al penjador. On poso la roba? Posa . .............................................................................. On van els coberts? Els coberts ............................................................ On deso les gomes per als cabells? Desa . ............................................................... On poso les ampolles? Posa ................................................................................ Aquí tens l’eixugador. Gràcies. Després on el deso? Posa’l dins de l’armari, amb el raspall dels cabells. I on poso la tovallola? 28 Animallibres

3 Aquesta és la meva casa 15. Observa i llegeix. Com es diu? Com preguntem? Com contestem? Com es diu això? Això es diu... Què és això? Això és... Quin nom té això? El seu nom és... 16. Juguem a endevinar com es diu cada objecte anterior. • Tria quatre (4) objectes tu i quatre la teva parella. • Pregunta-li com es diuen. Fes-ho de diferents maneres: –Com es diu l’objecte 1? –Què és l’objecte 2? –Quin nom té l’objecte 7? • Ell o ella t’ha de contestar com es diu cada objecte. –Això es diu... –Això és... • Després, intercanvieu els papers. 17. On trobem els elements de l’activitat 15? Menjador Dormitori 18. Escolta i completa amb r o rr. • El ..........ebedo.......... de casa la Laia dona a un co..........edo.......... lla..........g. • L’Olek i la Khadija deixen les motxilles al penjado.......... de la pa..........et. • La te..........assa és una pa..........t de la casa de la Laia. • L’eixugado.......... i el ..........aspall es desen a l’a..........ma..........i. Paraules noves La rr sona forta i sempre va entre vocals. La r sona suau, però a principi de paraula sona forta. llit sofà llum cadira taula armari prestatge televisor 1 2 3 4 5 7 6 8 29 Animallibres

3 Aquesta és la meva casa I casa teva, com és? 19. Llegeix i contesta. a) Quants dormitoris té la casa de l’Olek? ........................................................................................................................................................................................... b) Per què la terrassa és tan gran? ................................................................................................................................................................................................................. c) On treballa la mare de l’Olek? ......................................................................................................................................................................................................................... d) Per parelles, compareu la casa de la Laia i la de l’Olek. PRACTIQUEM 20. Dibuixa el plànol de casa teva i explica les parts que té. a) Dibuixa el plànol i escriu el nom de cada part. b) Fixa’t en la descripció de les parts de les cases de la Laia i de l’Olek. c) Anota les expressions de lloc que necessitis: a la dreta, a l’esquerra, al fons... d) Escriu la descripció de casa teva. e) Llegeix la descripció en veu alta. Benvinguts a casa meva. Aquí a l’esquerra hi ha la meva habitació. El pare diu que sempre està desordenada. La cuina és bastant gran i dona a la terrassa, que és més gran encara. En canvi, els banys i els dormitoris dels pares i de la meva germana són petits. Vivim en un àtic i la terrassa és enorme. Algun dia hem de fer-hi tots plegats un sopar a la fresca. Això és el menjador. La meva mare treballa aquí. Però el millor de tot és la terrassa... Veniu! 30 Animallibres

3 Aquesta és la meva casa Les meves paraules 21. Escriu en el teu idioma les paraules que has aprés en aquesta unitat. Parts de la casa Verbs Expressions de lloc En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma rebedor observar a la dreta corredor deixar a l’esquerra cuina viure al fons menjador haver-hi al costat de bany trobar-se dalt dormitori ser (a) sobre habitació posar (a) sota estudi desar dins terrassa anar fora dutxar-se entre rentar damunt cuinar davall eixugar aquí allà Elements de la cuina Elements del bany Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma forn dutxa calaix lavabo taulell vàter nevera mirall fogó tovallola aigüera raspall got penjador ampolla sabó cullera eixugador forquilla banyera ganivet paper higiènic paella rentadora plat Elements del dormitori Elements del menjador Adjectius En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma llum taula gran llit cadira llarg llibreria sofà curt armari televisor espaiós prestatge estret lluminós 31 Animallibres

L’ordre de les coses 4 A què juguem? 1. Escolta i llegeix. Olek, recolliu i veniu a berenar! La teva mare també parla molt bé català! Olek, on desem cada cosa? Sí, estem aprenent molt tots. Aquest manga és una passada! Khadija, els còmics poseu-los a la prestatgeria. Les capses dels jocs aneu passant-me-les, que les desaré en aquest armari. Ei, Marc, què fas llegint? Ajuda’ns! Marc, en aquell prestatge. El de més amunt. Al costat d’aquells còmics. Però si el vols llegir, te’l puc deixar. Sí? Gràcies! I aquest manga on va? Animallibres

4 L’ordre de les coses Aquell, aquella, aquells, aquelles Aquest, aquesta, aquests, aquestes 2. Tria la resposta correcta a cada pregunta. • Què llegeix el Marc? Un manga. Una novel·la. Un conte. Una enciclopèdia. • Qui està aprenent català? La família de l’Olek. El Marc i la Laia. El veí de l’Olek. • On van els jocs de taula? A l’armari. A un prestatge. Damunt l’escriptori. A un calaix. 3. Escolta i escriu el nom de cada moble. 4. Escriu segons la distància. Fixa’t en el quadre. ............................................... fulls ............................................... prestatge ............................................... guitarra ............................................... cortines ............................................... cadira ............................................... escriptori ............................................... revistes ............................................... llibres ............................................... llibreta ............................................... cartes ............................................... còmic ............................................... pantalons JUGAR Jo jugo a la videoconsola. Tu jugues a futbol. Ella juga a cartes. LLEGIR Jo llegeixo un còmic. Tu llegeixes llibres. Ell llegeix revistes. 5. Escriu una oració amb cada verb sobre què aprens, a què jugues i què llegeixes. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... APRENDRE Jo aprenc català. Tu aprens a cuinar. Ella aprèn a tocar la guitarra. 33 Animallibres

4 L’ordre de les coses Com ordenes els jocs? 6. Escolta i llegeix com ordena els jocs l’Olek. Jo ordeno els jocs segons la forma i la grandària. Els jocs de taula tenen capses rectangulars. Els més grans, els poso a sota, i els més petits, a sobre. Ben ordenats formen una piràmide. A vegades, les capses dels puzles no són rectangulars ni quadrades. En tinc un de planetes que és rodó, amb forma de cercle. Per això, els puzles van en un altre prestatge. Les peces per fer maquetes, les deso en un cub gran i groc dins del calaix, al costat de les baralles de cartes. Les pilotes són en un bagul a la terrassa, perquè la mare no vol que els objectes esfèrics rodin per la casa... Damunt l’escriptori tinc sempre el portàtil, la videoconsola i les meves figures preferides. La guitarra, la tinc en un suport al costat del llit, i els còmics, a la prestatgeria. 7. Contesta a partir del text anterior. • Com són les capses dels jocs de taula? ................................................................................... • Què formen els jocs de taula ben ordenats? ...................................................................... • Quina forma té el puzle dels planetes? ....................................................................................... • On desa les peces de les maquetes? ............................................................................................ . .................................................................................................................................................................................................................. • Quina forma tenen les pilotes? . .............................................................................................................. • On té sempre el portàtil? . ................................................................................................................................. • I els còmics? . ...................................................................................................................................................................... Quina forma té cada figura? rectangle → rectangular quadrat → quadrangular cercle → circular triangle → triangular piràmide → piramidal esfera → esfèric/a cub → cúbic/a 8. Descriu aquests objectes. rodona rectangle cub quadrat esfèric cercle La taula és . ................................................................................................................ . La finestra és un . .............................................................................................. . El globus terraqüi és ................................................................................... . El tauler és ................................................................................................................. . El dau és un .............................................................................................................. . El rellotge és un . ................................................................................................ . 34 Animallibres

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=