Som-hi (A2)

SOM-HI! Català bàsic

SOM-HI! Català bàsic Animallibres

El quadern Som-hi! Català bàsic és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, Pau Sanchis, Raquel Sanchis i David Morell Llinares Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Llinares Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jotacé Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-92-7 DL: B-10651-2024 Animallibres

Presentació Som-hi! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Som-hi! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes. Som-hi! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9358-9788419659927.html Animallibres

1 1 4. Relaciona i fes frases amb sentit. Hi ha més d’una combinació possible. Dilluns celebrem el meu aniversari. Dimarts celebreu el teu sant. Dimecres se celebra la festa del poble. Dijous celebres el nostre de principi de curs. Divendres celebro el seu de l’11 de Setembre. • Quin element de la tercera columna no és un possessiu? ................................................................................................................................ 5. Completa amb el verb celebrar. • Jo sempre ............................................. l’aniversari a la platja, perquè faig els anys al juliol. • La Milena ............................................................... l’aniversari demà passat. • La majoria de nosaltres ............................................................... Nadal, però no tots. • Les jugadores ............................................................... la victòria amb molta alegria. • L’11 de Setembre se ............................................................... la diada de Catalunya. • I tu, quina festa ............................................................... amb més ganes? 6. Respon a les preguntes amb una de les respostes possibles. Sí Sí, m’encantaria. I tant que sí. Seria genial. No Ai, dissabte no em va bé. No, no puc. Ara mateix tenim altres plans. • Vols venir a tocar la guitarra? ......................................................................................................... • Assageu amb nosaltres? ....................................................................................................................... • Dissabte podríem anar d’excursió, oi? ............................................................................... 7. Feu diàlegs semblants als de l’activitat anterior. Per molts anys! Per molts anys! L’aniversari 1. Escolta i llegeix. 2. Contesta les preguntes. • Quan és l’aniversari de l’Angelo? ............................................................................................................................................................................................................... • On el celebrarà? .................................................................................................................................................................................................................................................................. • A qui ha convidat? ........................................................................................................................................................................................................................................................... • Què diem per felicitar l’aniversari? ......................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Hola, Alina, com va? Tot bé, i tu? Bé també, estic pensant què fer per al meu aniversari. Fas anys? Sí, la setmana que ve. Necessito preparar alguna cosa aviat. Jo t’ajudo! Angelo Moretti Benvolguda colla, Esteu convidats al meu aniversari. El celebraré el divendres dia 27 a les vuit de la tarda al local d’assaig. Demanarem pizzes per sopar i portaré refrescos i un pastís de poma. Us espero al lloc de sempre. Si no podeu venir, aviseu-me. Fins divendres! Moltes felicitats! Que tinguis un gran dia! Per molts anys! Feliç aniversari! 3. Escolta i llegeix. –Vols venir a casa meva a estudiar? –Sí, m’agradaria molt. –Quedem per fer el treball d’Història? –I tant, a quina hora? –A les cinc? –Perfecte. Com convidem? Vols venir...? T’invito a... Et convido a... Quedem...? Et ve de gust...? –Ei, anem a la platja, veniu amb nosaltres? –Sí, després d’esmorzar, ens trobem allà. –Et ve de gust jugar a bàsquet? –Ho sento, però no puc. Paraules noves –T’invito a berenar. –Moltes gràcies! CELEBRAR Jo celebro Tu celebres Ell/ella celebra Nosaltres celebrem Vosaltres celebreu Ells/elles celebren 8 9 1 1 Per molts anys! Per molts anys! Organitzem el calendari 8. Escolta i llegeix. 9. Contesta. • Quins mesos de l’any hi ha institut? ................................................................................................................. .................................................................................................................................................................................................................................... • Quan és la diada de Catalunya? ............................................................................................................................. .................................................................................................................................................................................................................................... • Quan són les vacances de primavera? ........................................................................................................ .................................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia és Sant Joan? ........................................................................................................................................................ .................................................................................................................................................................................................................................... Com donem dates aproximades? Cap a Al principi de A mitjan Al final de Les classes comencen cap a la segona setmana de setembre. L’11 de Setembre és la diada de Catalunya. La nit del 31 d’octubre és la revetlla de la Castanyada. L’1 de novembre és Tots Sants i no hi ha classe. Els dies 6 i 8 són festius. El 25 de desembre és Nadal i el 26 és Sant Esteve. Abans, comencen les vacances d’hivern. El dia 31 s’acaba l’any. L’1 de gener és el dia de Cap d’Any. El dia 5 és la cavalcada dels Reis d’Orient i l’endemà s’acaben les vacances. És el mes més curt de l’any, i se sol celebrar el Carnestoltes. Les vacances de Pasqua poden començar al final de març, al principi d’abril o a mitjan abril. El 23 d’abril se celebra la diada de Sant Jordi, i ens regalem roses i llibres. El Primer de Maig és el Dia Internacional del Treball. Al final de juny arriba l’estiu i el curs s’acaba. El 24 de juny és Sant Joan, i la nit d’abans es fa una gran revetlla. Són els mesos de vacances d’estiu. En molts pobles se celebren les festes locals. Elements de les festes La banda de música La xaranga L’orquestra La ballada de sardanes i de jotes La revetlla El correfoc Les fogueres Els coets El castell de focs artificials Els capgrossos i els gegants El bestiari popular Les diades castelleres Els jocs tradicionals Les competicions esportives El teatre de carrer La desfilada La cercavila El cos iris Les disfresses La cavalcada El pregó La processó L’ofrena Hola, soc l’Alina. Tinc 14 anys i el meu aniversari és el 19 de desembre. M’agrada molt celebrar-lo amb una gran festa. També m’agraden molt les festes de la ciutat. A Tarragona, el lloc on visc, les festes són cap a la segona quinzena de setembre. Són les festes de Santa Tecla i el que més m’agrada és la diada castellera del dia 23, on es reuneixen les quatre colles de la ciutat. També m’agrada molt el Seguici. En canvi, no m’agraden gaire les discomòbils i no m’agraden gens els petards. 10. Busca en el diccionari les paraules que no coneguis. 11. Contesta aquest qüestionari sobre tu i el lloc on vius. • Quin mes vas néixer? .................................................................................................................................................................................................................................................. • Quin dia? ........................................................................................................................................................................................................................................................................................ • Quina és la festa més important del poble o la ciutat on vius? .................................................................................................................. • Què és el que més t’agrada de la festa? ........................................................................................................................................................................................ • Què és el que t’agrada menys? .................................................................................................................................................................................................................... 12. Classifica els elements de les festes segons els teus gustos. M’agrada molt M’agrada No m’agrada gaire No m’agrada gens 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Animallibres

1 1 Per molts anys! Per molts anys! Quina hora és? La llista d’invitats Com expressem les hores? Les nou en punt = les nou tocades. Les deu i quart = un quart d’onze. Les onze i mitja = dos quarts de dotze. La una menys quart = tres quarts d’una. 13. Llegeix l’horari de les festes de Benifallet, a la comarca de la Ribera d’Ebre. Després, fes preguntes i respostes seguint l’exemple. Matí 10.00 IV Cercavila-pijamada amb la Xaranga Tal Com Sona. En acabar, ens posarem ben tips a casa l’alcaldessa. 11.00 Campionat local de birles. Lloc: Parc de les Moreres 12.30 Sardanes populars. Lloc: Plaça de Farnós i Vizcarro 12.30 Vermut electrònic a Cal Panxo amb el nostre DJ local Àlex Mesegué. Tarda 16.30 Cos iris infantil amenitzat per la Xaranga Tal Com Sona de Paüls. Lloc: Avinguda de Lluís Companys Organitza: AFA 18.00 Diada castellera amb la participació de Xiqüelos i Xiqüeles del Delta, Castellers de Tortosa i la Muixeranga de Vinaròs. Lloc: Parc de les Moreres Nit 00.00 Circuit de jotes patrocinat per Segadors del Delta. Recorregut: sortida des del casal municipal, avinguda de Lluís Companys, carrer de Primer de Maig, carrer Major i arribada a la plaça de Farnós i Vizcarro 01.00 Sessió de nit amb l’orquestra Montesol. A la mitja part del ball, sessió de zumba amb Sandra Vidiella i Paula Margalef. En acabar, continuarem la festa amb el DJ Pau Mestres. Lloc: Centre Polivalent Exemple: A quina hora anirem a ballar sardanes? Anirem a ballar sardanes a dos quarts d’una. 14. Completa amb la lletra hac, quan sigui necessari. • Al setembre només fem ...........orari de matí. • Els ...........esports que més m’agraden són l’...........oquei, l’...........andbol i l’...........atletisme. • ...........e anat a veure l’...........orquestra Montesol. • Les vacances de Nadal són a l’...........ivern. La lletra hac S’escriu davant d’algunes paraules, encara que no sona: horari, home, herba, humor, haver-hi, etc. En algunes paraules que venen d’altres llengües sí que sona: Hollywood, hàndicap, etc. 15. Escolta i repeteix el nom d’aquestes localitats ordenades alfabèticament. a Amposta b Besalú c Constantí d Dénia e Eivissa f Falset g Gandesa h Hostalric i Igualada j Juneda k Kabul l Linyola m Manresa n Navarcles o Olot p Palamós q Querol r Roquetes s Sitges t Terrassa u Ullastrell v Vic w Washington x Xàbia y York z Zadar 16. Llegeix la llista de la colla de l’Angelo i ordena-la alfabèticament. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 17. Ara fes el mateix amb la llista dels teus companys de classe. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 18. Escriu, davant de cada nom, el, la o l’. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. Article personal En català, diem el/en o la davant dels noms de persona, segons si són masculins (el/en Carles) o femenins (la Mireia). Quan el nom comença per vocal, solem apostrofar l’article (l’Oriol). 12 13 1 1 Per molts anys! Per molts anys! De festa en festa Les meves paraules 19. Llegeix. Ahir, 20 de setembre, va ser la festa de benvinguda de l’institut. Va ser un gran èxit perquè tot estava molt ben organitzat. Tant l’alumnat com el professorat van treballar de valent. Les classes de primer i segon d’ESO van decorar les aules, el gimnàs i el pati. Les de tercer i quart van organitzar un taller de zumba. Mentre uns posaven la música, els altres ballaven. Al final ens vam reunir tots al pati per dinar. Els estudiants del cicle formatiu de Cuina i restauració van preparar unes coques dolces i salades boníssimes! 20. Marca si és vertader (V) o fals (F). • La festa de l’institut no és avui. V F • Els alumnes de Batxillerat no hi han col·laborat. V F • El professorat va preparar coques dolces i salades. V F • El taller era de zumba. V F 21. Escolta i completa els fragments amb els verbs en passat. Ahir ......................................................... a la festa d’aniversari de l’Angelo. Quan hi ........................................................., tota la colla ......................................................... assajant al local. Uns ......................................................... estiraments, uns altres s’......................................................... a les barres i uns quants ......................................................... . Després, ......................................................... pizzes per sopar. N’......................................................... per a tots els gustos. Totes ......................................................... molt bones i jo me’n ......................................................... quatre talls. Quan ......................................................... de sopar, ......................................................... el pastís, que ......................................................... espelmes de colors. Després, ......................................................... a l’Angelo uns auriculars nous perquè li encanta escoltar música. El passat perifràstic Jo vaig organitzar Tu vas organitzar Ella/ell va organitzar Nosaltres vam organitzar Vosaltres vau organitzar Ells/elles van organitzar PRACTIQUEM 22. Explica l’última festa popular o la teva última festa d’aniversari. a) Qui va anar a la festa? b) Quin tipus de celebració era? c) Què s’hi podia fer (ballar, cantar, veure un espectacle, menjar...)? d) Com t’ho vas passar? El passat imperfet Jo organitzava Tu organitzaves Ella/ell organitzava Nosaltres organitzàvem Vosaltres organitzàveu Ells/elles organitzaven 23. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Dies Mesos Verbs En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma dilluns gener celebrar dimarts febrer venir de gust dimecres març convidar dijous abril voler divendres maig poder dissabte juny anar diumenge juliol agradar avui agost xerrar ahir setembre organitzar demà octubre berenar abans-d’ahir novembre ballar demà passat desembre decorar Expressions de temps Elements de la festa Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma cap a coet a l’inici de disfressa a mitjan desfilada al final de ball banda joc colla competició dinar castell de focs 14 15 Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari Cultura 1 Per molts anys! (pàg. 8) Convidar Acceptar o rebutjar invitacions Entendre programes d’actes Les festes del calendari Les hores i les parts del dia Els mesos L’aniversari El calendari escolar Les torres humanes Els elements de la festa 2 Un tast de terrotori (pàg. 16) Comprendre una recepta Ordenar els passos d’una recepta Entendre un missatge Les comarques Els productes típics Menjars i begudes Les fires de tardor Els panellets 3 Botigues de barri (pàg. 24) Entendre anuncis publicitaris Diferenciar la publicitat institucional i la comercial Demanar en un comerç El comerç local Els regals Sentiments i emocions Les vacances d’hivern Les tradicions per tancar l’any 4 Ens disfressem (pàg. 32) Narrar anècdotes Descriure una disfressa Les disfresses Els complements de vestuari Els animals domèstics La disfressa com a element de la festa 5 Què hi ha per dinar? (pàg. 40) Comprendre un menú Organitzar un sopar El restaurant Els aliments Els al·lèrgens Les parts de l’arbre Les sortides a la muntanya Els arbres monumentals Les festes de la primavera 6 Parades d’aventures (pàg. 48) Entendre una ressenya Recomanar un llibre Els llibres Les activitats d’oci Els espectacles La diada de Sant Jordi 7 Ens informem (pàg. 56) Entendre una notícia Explicar els plans de futur El programa de festes Els sectors Els oficis Els mitjans de comunicació El Dia del Treball El bestiari català 8 Arriba l’estiu! (pàg. 64) Expressar gustos Recomanar activitats Les aficions Els esports La música Les revetlles d’estiu El final de curs 9 Per fi vacances! (pàg. 72) Preguntar l’hora Preguntar direccions L’allotjament La platja i el port La muntanya Les festes majors Animallibres

Coneixem Ortografia i fonètica Gramàtica L’ordre alfabètic h Verb celebrar Verbs en passat (perifràstic i imperfet) Expressions d’afirmació i de negació L’accentuació regular Expressions d’ordre Verbs en imperatiu Expressions de quantitat s i ss Verb regalar Sufixos habituals Formació del plural Tu i vostè L’apostrofació Relatius que i on Verbs ser, tenir, semblar, haver-hi, portar, agradar Expressions de temps c i ç Verbs poder, fer, anar, sortir Perífrasis de possibilitat i de probabilitat Expressions condicionals L’accent diacrític ll Verbs per expressar gustos Formació del femení Formes no personals del verb Verbs reflexius z i s Interrogatius Preposicions habituals Verbs en passat (perfet d’indicatiu) Verbs en futur i en condicional La dièresi g i j Verbs tocar, estudiar, practicar, llegir, mirar, escoltar, recomanar Pronoms febles de tercera persona (complement directe i complement indirecte) Les contraccions l·l Amb, de i a + interrogatius qui, què Expressions de temps Expressions de lloc Conjuncions habituals (i, o, però, que, quan, perquè, així que, si) Animallibres

1 Per molts anys! L’aniversari 1. Escolta i llegeix. 2. Contesta les preguntes. • Quan és l’aniversari de l’Angelo? . .............................................................................................................................................................................................................. • On el celebrarà? ................................................................................................................................................................................................................................................................... • A qui ha convidat? . .......................................................................................................................................................................................................................................................... • Què diem per felicitar l’aniversari? .......................................................................................................................................................................................................... . ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Hola, Alina, com va? Tot bé, i tu? Bé també, estic pensant què fer per al meu aniversari. Fas anys? Sí, la setmana que ve. Necessito preparar alguna cosa aviat. Jo t’ajudo! Angelo Moretti Benvolguda colla, Esteu convidats al meu aniversari. El celebraré el divendres dia 27 a les vuit de la tarda al local d’assaig. Demanarem pizzes per sopar i portaré refrescos i un pastís de poma. Us espero al lloc de sempre. Si no podeu venir, aviseu-me. Fins divendres! Moltes felicitats! Que tinguis un gran dia! Per molts anys! Feliç aniversari! 8 Animallibres

1 4. Relaciona i fes frases amb sentit. Hi ha més d’una combinació possible. Dilluns celebrem el meu aniversari. Dimarts celebreu el teu sant. Dimecres se celebra la festa del poble. Dijous celebres el nostre de principi de curs. Divendres celebro el seu de l’11 de Setembre. • Quin element de la tercera columna no és un possessiu? ................................................................................................................................. 5. Completa amb el verb celebrar. • Jo sempre ............................................. l’aniversari a la platja, perquè faig els anys al juliol. • La Milena ............................................................... l’aniversari demà passat. • La majoria de nosaltres ............................................................... Nadal, però no tots. • Les jugadores ............................................................... la victòria amb molta alegria. • L’11 de Setembre se ............................................................... la diada de Catalunya. • I tu, quina festa ............................................................... amb més ganes? 6. Respon a les preguntes amb una de les respostes possibles. Sí Sí, m’encantaria. I tant que sí. Seria genial. No Ai, dissabte no em va bé. No, no puc. Ara mateix tenim altres plans. • Vols venir a tocar la guitarra? .......................................................................................................... • Assageu amb nosaltres? ........................................................................................................................ • Dissabte podríem anar d’excursió, oi? ............................................................................... 7. Feu diàlegs semblants als de l’activitat anterior. Per molts anys! 3. Escolta i llegeix. –Vols venir a casa meva a estudiar? –Sí, m’agradaria molt. –Quedem per fer el treball d’Història? –I tant, a quina hora? –A les cinc? –Perfecte. Com convidem? Vols venir...? T’invito a... Et convido a... Quedem...? Et ve de gust...? –Ei, anem a la platja, veniu amb nosaltres? –Sí, després d’esmorzar, ens trobem allà. –Et ve de gust jugar a bàsquet? –Ho sento, però no puc. Paraules noves –T’invito a berenar. –Moltes gràcies! CELEBRAR Jo celebro Tu celebres Ell/ella celebra Nosaltres celebrem Vosaltres celebreu Ells/elles celebren 9 Animallibres

1 Per molts anys! Organitzem el calendari 8. Escolta i llegeix. 9. Contesta. • Quins mesos de l’any hi ha institut? ................................................................................................................. . ................................................................................................................................................................................................................................... • Quan és la diada de Catalunya? .............................................................................................................................. . ................................................................................................................................................................................................................................... • Quan són les vacances de primavera? ......................................................................................................... . ................................................................................................................................................................................................................................... • Quin dia és Sant Joan? ......................................................................................................................................................... . ................................................................................................................................................................................................................................... Com donem dates aproximades? Cap a Al principi de A mitjan Al final de Les classes comencen cap a la segona setmana de setembre. L’11 de Setembre és la diada de Catalunya. La nit del 31 d’octubre és la revetlla de la Castanyada. L’1 de novembre és Tots Sants i no hi ha classe. Els dies 6 i 8 són festius. El 25 de desembre és Nadal i el 26 és Sant Esteve. Abans, comencen les vacances d’hivern. El dia 31 s’acaba l’any. L’1 de gener és el dia de Cap d’Any. El dia 5 és la cavalcada dels Reis d’Orient i l’endemà s’acaben les vacances. És el mes més curt de l’any, i se sol celebrar el Carnestoltes. Les vacances de Pasqua poden començar al final de març, al principi d’abril o a mitjan abril. El 23 d’abril se celebra la diada de Sant Jordi, i ens regalem roses i llibres. El Primer de Maig és el Dia Internacional del Treball. Al final de juny arriba l’estiu i el curs s’acaba. El 24 de juny és Sant Joan, i la nit d’abans es fa una gran revetlla. Són els mesos de vacances d’estiu. En molts pobles se celebren les festes locals. 10 Animallibres

1 Per molts anys! Elements de les festes La banda de música La xaranga L’orquestra La ballada de sardanes i de jotes La revetlla El correfoc Les fogueres Els coets El castell de focs artificials Els capgrossos i els gegants El bestiari popular Les diades castelleres Els jocs tradicionals Les competicions esportives El teatre de carrer La desfilada La cercavila El cos iris Les disfresses La cavalcada El pregó La processó L’ofrena Hola, soc l’Alina. Tinc 14 anys i el meu aniversari és el 19 de desembre. M’agrada molt celebrar-lo amb una gran festa. També m’agraden molt les festes de la ciutat. A Tarragona, el lloc on visc, les festes són cap a la segona quinzena de setembre. Són les festes de Santa Tecla i el que més m’agrada és la diada castellera del dia 23, on es reuneixen les quatre colles de la ciutat. També m’agrada molt el Seguici. En canvi, no m’agraden gaire les discomòbils i no m’agraden gens els petards. 10. Busca en el diccionari les paraules que no coneguis. 11. Contesta aquest qüestionari sobre tu i el lloc on vius. • Quin mes vas néixer? .................................................................................................................................................................................................................................................. • Quin dia? ......................................................................................................................................................................................................................................................................................... • Quina és la festa més important del poble o la ciutat on vius? .................................................................................................................. • Què és el que més t’agrada de la festa? . ....................................................................................................................................................................................... • Què és el que t’agrada menys? . ................................................................................................................................................................................................................... 12. Classifica els elements de les festes segons els teus gustos. M’agrada molt M’agrada No m’agrada gaire No m’agrada gens 11 Animallibres

1 Per molts anys! Quina hora és? Com expressem les hores? Les nou en punt = les nou tocades. Les deu i quart = un quart d’onze. Les onze i mitja = dos quarts de dotze. La una menys quart = tres quarts d’una. 13. Llegeix l’horari de les festes de Benifallet, a la comarca de la Ribera d’Ebre. Després, fes preguntes i respostes seguint l’exemple. Matí 10.00 IV Cercavila-pijamada amb la Xaranga Tal Com Sona. En acabar, ens posarem ben tips a casa l’alcaldessa. 11.00 Campionat local de birles. Lloc: Parc de les Moreres 12.30 Sardanes populars. Lloc: Plaça de Farnós i Vizcarro 12.30 Vermut electrònic a Cal Panxo amb el nostre DJ local Àlex Mesegué. Tarda 16.30 Cos iris infantil amenitzat per la Xaranga Tal Com Sona de Paüls. Lloc: Avinguda de Lluís Companys Organitza: AFA 18.00 Diada castellera amb la participació de Xiqüelos i Xiqüeles del Delta, Castellers de Tortosa i la Muixeranga de Vinaròs. Lloc: Parc de les Moreres Nit 00.00 Circuit de jotes patrocinat per Segadors del Delta. Recorregut: sortida des del casal municipal, avinguda de Lluís Companys, carrer de Primer de Maig, carrer Major i arribada a la plaça de Farnós i Vizcarro 01.00 Sessió de nit amb l’orquestra Montesol. A la mitja part del ball, sessió de zumba amb Sandra Vidiella i Paula Margalef. En acabar, continuarem la festa amb el DJ Pau Mestres. Lloc: Centre Polivalent Exemple: A quina hora anirem a ballar sardanes? Anirem a ballar sardanes a dos quarts d’una. 14. Completa amb la lletra hac, quan sigui necessari. • Al setembre només fem ...........orari de matí. • Els ...........esports que més m’agraden són l’...........oquei, l’...........andbol i l’...........atletisme. • ...........e anat a veure l’...........orquestra Montesol. • Les vacances de Nadal són a l’...........ivern. La lletra hac S’escriu davant d’algunes paraules, encara que no sona: horari, home, herba, humor, haver-hi, etc. En algunes paraules que venen d’altres llengües sí que sona: Hollywood, hàndicap, etc. 12 Animallibres

1 Per molts anys! La llista d’invitats 15. Escolta i repeteix el nom d’aquestes localitats ordenades alfabèticament. a Amposta b Besalú c Constantí d Dénia e Eivissa f Falset g Gandesa h Hostalric i Igualada j Juneda k Kabul l Linyola m Manresa n Navarcles o Olot p Palamós q Querol r Roquetes s Sitges t Terrassa u Ullastrell v Vic w Washington x Xàbia y York z Zadar 16. Llegeix la llista de la colla de l’Angelo i ordena-la alfabèticament. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 17. Ara fes el mateix amb la llista dels teus companys de classe. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 18. Escriu, davant de cada nom, el, la o l’. . ................................................................................................................................................................................................ . ................................................................................................................................................................................................ . ................................................................................................................................................................................................ . ................................................................................................................................................................................................ . ................................................................................................................................................................................................ . ................................................................................................................................................................................................ Article personal En català, diem el/en o la davant dels noms de persona, segons si són masculins (el/en Carles) o femenins (la Mireia). Quan el nom comença per vocal, solem apostrofar l’article (l’Oriol). 13 Animallibres

1 Per molts anys! De festa en festa 19. Llegeix. Ahir, 20 de setembre, va ser la festa de benvinguda de l’institut. Va ser un gran èxit perquè tot estava molt ben organitzat. Tant l’alumnat com el professorat van treballar de valent. Les classes de primer i segon d’ESO van decorar les aules, el gimnàs i el pati. Les de tercer i quart van organitzar un taller de zumba. Mentre uns posaven la música, els altres ballaven. Al final ens vam reunir tots al pati per dinar. Els estudiants del cicle formatiu de Cuina i restauració van preparar unes coques dolces i salades boníssimes! 20. Marca si és vertader (V) o fals (F). • La festa de l’institut no és avui. V F • Els alumnes de Batxillerat no hi han col·laborat. V F • El professorat va preparar coques dolces i salades. V F • El taller era de zumba. V F 21. Escolta i completa els fragments amb els verbs en passat. Ahir ......................................................... a la festa d’aniversari de l’Angelo. Quan hi ........................................................., tota la colla ......................................................... assajant al local. Uns ......................................................... estiraments, uns altres s’......................................................... a les barres i uns quants ......................................................... . Després, ......................................................... pizzes per sopar. N’......................................................... per a tots els gustos. Totes ......................................................... molt bones i jo me’n ......................................................... quatre talls. Quan ......................................................... de sopar, ......................................................... el pastís, que ......................................................... espelmes de colors. Després, ......................................................... a l’Angelo uns auriculars nous perquè li encanta escoltar música. El passat perifràstic Jo vaig organitzar Tu vas organitzar Ella/ell va organitzar Nosaltres vam organitzar Vosaltres vau organitzar Ells/elles van organitzar PRACTIQUEM 22. Explica l’última festa popular o la teva última festa d’aniversari. a) Qui va anar a la festa? b) Quin tipus de celebració era? c) Què s’hi podia fer (ballar, cantar, veure un espectacle, menjar...)? d) Com t’ho vas passar? El passat imperfet Jo organitzava Tu organitzaves Ella/ell organitzava Nosaltres organitzàvem Vosaltres organitzàveu Ells/elles organitzaven 14 Animallibres

1 Per molts anys! Les meves paraules 23. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Dies Mesos Verbs En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma dilluns gener celebrar dimarts febrer venir de gust dimecres març convidar dijous abril voler divendres maig poder dissabte juny anar diumenge juliol agradar avui agost xerrar ahir setembre organitzar demà octubre berenar abans-d’ahir novembre ballar demà passat desembre decorar Expressions de temps Elements de la festa Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma cap a coet a l’inici de disfressa a mitjan desfilada al final de ball banda joc colla competició dinar castell de focs 15 Animallibres

Un tast de territori 2 Bon profit! 1. Escolta i llegeix. Avui us explicarem com es fa el nostre esmorzar preferit: banana pancakes o, per a qui no domini l’anglès, creps americanes de plàtan. La recepta ens la va ensenyar la Rachel, una amiga del Canadà que ara viu al Regne Unit. Estudia Batxillerat a Plymouth i la vam conèixer durant les vacances d’estiu. Quantitats exactes 150 ml es llegeix cent cinquanta mil·lilitres. 16 g es llegeix setze grams. Per fer les creps americanes: • 150 g de farina de blat (mitja tassa aproximadament) • 150 ml de llet sencera (mitja tassa aproximadament) • Un plàtan madur • Un ou gran • Un sobre de llevat en pols (16 g) • Un pessic de sucre • Un pessic de sal fina • Una mica de mantega o margarina En primer lloc, prepareu la barreja. En un bol, aixafeu el plàtan amb una forquilla, afegiu l’ou i aboqueu la llet. Remeneuho amb el batedor i incorporeu els ingredients secs: la farina, el llevat, el sucre i la sal. Torneu a remenar-ho tot fins que la textura sigui la d’un batut espès. Si cal, afegiu-hi més farina. A continuació, coeu les creps. Poseu la paella al foc i, quan sigui calenta, afegiu una mica de mantega o de margarina perquè no s’enganxi. Aboqueu una mica de mescla amb un cullerot i decidiu la mida de cada crep. Quan a la part de dalt es facin bombolles, tombeu la crep amb una espàtula. Deixeu-la coure mig minut més i retireu-la. Finalment, afegiu-hi l’acompanyament per sobre. A nosaltres ens agraden molt amb iogurt natural, un raig de mel i unes quantes maduixes tallades en làmines. 16 Animallibres

2 Un tast de territori 5. Completa amb el verb adequat la recepta de la truita de patates. pela talla fregeix posa cou (2) bat remena retira deixa tomba 1. ........................................... i ........................................... la ceba i les patates. 2. ........................................... oli a escalfar a la paella. 3. ........................................... la ceba a foc lent i després ........................................... les patates a foc més viu. 4. En un bol ........................................... els ous. 5. ........................................... la ceba i les patates amb l’ou. 6. ........................................... l’excés d’oli de la paella i aboca la mescla. 7. Procura que no s’hi enganxi i ........................................... coure uns minuts. 8. Finalment, ........................................... la truita i ........................................... l’altre costat. 6. Escriu quins ingredients porta el teu esmorzar o berenar preferit. . ..................................................................................................................................................................................................................................... . ..................................................................................................................................................................................................................................... 2. Contesta les preguntes. • Què cuinen l’Alina i l’Angelo? .................................................................................... • Quan s’ho mengen? Al matí. A la tarda. A la nit. • Què fan primer? ................................................................................................................................................................................................................................................................... • Què fan a continuació? . ........................................................................................................................................................................................................................................... • Quin és l’acompanyament que més els agrada? ............................................................................................................................................................... Quants cops mengem al dia? Matí → desdejuni, esmorzar Migdia → dinar Tarda → berenar Nit → sopar Quantitats aproximades Un grapat Un pessic Unes gotes Un raig Una mica Un poc 3. Quins ingredients s’expressen amb una quantitat aproximada? . .......................................................................................................................................................................................................................................................... 4. Relaciona cada estri amb una imatge. • bol • batedor • cullerot • espàtula • paella Com donem ordres o instruccions? Fixa’t en els verbs marcats en negreta: Vine a casa. Bull la pasta. Juga amb nosaltres. Fes els deures. Cuina el sopar. Paraules noves 17 Animallibres

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=