Tortuga. Taller de lletra lligada

To Ug

TORTUGA Animallibres

El quadern Tortuga. Taller de lletra lligada és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció Departament Didàctic d’Animallibres Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Correcció lingüística Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Cristina Duran Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-85-9 DL: B-10653-2024 Animallibres

ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES JUSTIFICACIÓ DEL MÈTODE El quadern Tortuga, que ara presentem, és un mètode de preescriptura, i no un simple recull d’exercicis grafomotors dedicats a estimular i exercitar la coordinació oculomanual. Aquest quadern proposa l’exercitació dels elements gràfics bàsics que componen l’escriptura, i incorpora les aportacions de J. Pérez Orts per a l’aprenentatge, a partir dels moviments bàsics de l’escriptura, a grups d’alumnes amb necessitats especials. Tortuga és un instrument pràctic que pretén prevenir i superar gran part de les dificultats i patologies que presenten avui en dia molts infants quan aprenen a escriure, i que preocupen famílies i educadors. Si el procés d’aprenentatge es fa bé de bon començament –i si se segueixen amb metodologia i ordre els passos requerits– els infants arribaran a posseir una lletra excel·lent sense necessitat de fer exercicis cal·ligràfics pròpiament dits. Per contra, constatem sovint que, si no s’ha tingut l’atenció necessària, una vegada adquirits els mals hàbits és ben difícil de corregir-los, per això la importància d’un bon treball sistemàtic de preescriptura i la necessitat d’un mètode com aquest. Animallibres

OBJECTIUS L’execució dels exercicis que presentem permetrà, als alumnes d’Educació Infantil i de primer de Primària, arribar a realitzar tots els elements formals constitutius de l’escriptura anomenada lligada. Les activitats d’aquest quadern constitueixen un pas previ per a qualsevol mètode de lectoescriptura (sintètic, analític o mixt) perquè busquen la percepció de les formes i la destresa en la reproducció mecànica dels grafismes bàsics. El mètode en què es basa Tortuga facilita l’execució posterior de les grafies modèliques de l’escriptura, evita disgrafies inútils i proporciona una bona cal·ligrafia: 'a b 'c 'ç 'd $e f 'g h i j k l m n 'o p 'q r # t u v w x y z Aquestes grafies, que propugnen la major part dels mètodes de lectoescriptura: 1. Tenen enllaços inicial i final, per facilitar l’enganxament de les lletres que formen la unitat formal i de significat, que és la paraula. 2. Han estat especialment dissenyades per afavorir una correcta discriminació visual i per prevenir possibles dislèxies o disgrafies. 3. Són senzilles, sense complicacions afegides. 4. Permeten l’execució amb garanties quant a llegibilitat, bellesa, eficàcia i rapidesa. 5. Es fan, la majoria, amb un sol traçat, i per tant, permeten escriure les paraules d’una tirada. Quan hi ha elements accessoris (puntets, accents, ratlletes horitzontals de la t i la qu), es fan en finalitzar la paraula, per no trencar-ne la unitat durant l’execució. Els components bàsics (unitats grafomotores elementals) d’aquestes lletres, els anomenem grafismes bàsics i són el que es pretén exercitar al llarg dels quadern. Animallibres

FONAMENTS TEÒRICS Tortuga és un mètode pràctic sorgit de l’experiència i el treball quotidià a les aules, dins de la llarga tradició d’aprenentatge basada en l’assaig/error - assaig/èxit. Coincideix amb els pressupòsits teòrics que inspiren qualsevol orientació pedagògica que tingui en compte l’infant i el principi d’anar d’allò més senzill a allò més complex. S’hi ha perseguit sempre, com a punt final, l’assaig/èxit que reforci les emocions positives de cara al fet escriptor. El quadern Tortuga no forma un mètode maduratiu; el procés maduratiu té les seves parts dintre de les més diverses tècniques pedagògiques. Es tracta, senzillament, d’un mètode instrumental que aspira al pragmatisme més auster. PASSOS PREVIS Per a una utilització correcta dels exercicis que presentem, caldrà treballar amb anterioritat i simultàniament aspectes tals com el ritme, la lateralització, la psicomotricitat, l’orientació espacial, la coordinació visomotora… és a dir, tot el que és lògic i habitual en una classe d’Educació Infantil. Per exemple, convé que, abans de realitzar un grafisme, aquest es treballi amb el cos, a terra, amb el dit, amb equilibris, sobre serradures, a la pissarra… Animallibres

AUTOMATITZACIÓ I HÀBITS Hi ha una homogeneïtat en la presentació de les fitxes del quadern Tortuga. Amb això es busca arribar ben aviat a l’automatització i a la individualització per tal que, quan un alumne tingui al davant una fitxa, sàpiga ràpidament què fer, com fer-ho i per on començar. Ara bé, és imprescindible vigilar l’execució dels grafismes mentre s’efectuen, i corregir, si és el cas, els primers exercicis, a fi d’assegurar l’adquisició dels hàbits correctes per part de l’infant: a) D ireccionalitat adequada del grafisme: normalment, de dalt a baix o d’esquerra a dreta. La direcció és indicada per fletxes. b) D ireccionalitat adequada en la pàgina: és important que l’infant aprengui els hàbits lectoescriptors bàsics: començar de dalt a baix i d’esquerra a dreta. Amb aquesta finalitat, hi ha, en cada plana, una referència (una fletxa vermella) al costat del grafisme pel qual s’ha de començar. És important no passar de línia fins que no s’hagi acabat l’anterior. c) R espectar la pauta, ja que proporciona als infants una referència cabdal per a l’orientació espacial. Les línies de pauta són el punt d’inici o d’acabament de molts grafismes, permeten la distribució adequada de l’espai i faciliten la uniformitat en la grandària de les lletres. L’infant ha de ser conscient que tots els grafismes –i posteriorment, també les lletres– toquen la línia de dalt i la de sota (i a vegades, una tercera). d) C ada grafisme es fa d’un sol traç, sense aixecar el llapis del paper. Quan hi ha grafismes units, s’han de traçar com si es tractés d’una sola grafia: tot d’una, sense aixecar el llapis del paper. Aquests grafismes múltiples són els precursors formals de les paraules. Animallibres

ALGUNS SUGGERIMENTS És important supervisar l’execució dels primers fulls fins que l’infant assoleixi seguretat i automatisme, i també vigilar la introducció de grafismes nous o especialment difícils. Si l’exercici es fa a classe, és recomanable: a) E mprar un so per anunciar el començament de cada grafisme i per unificar-ne l’execució; així el mestre o la mestra pot supervisar millor. b) U sar regles mnemotècniques, per exemple, «pugem, fem marxa enrere, fem la volta, tanquem el cercle, baixem i fem el ganxet». El llapis emprat ha de ser de grafit tou, per facilitar el treball dels infants. A criteri del tutor o la tutora, es pot fer servir, també, un color (del tipus plàstic) per resseguir els traçats. Al llarg del mètode, cada nou moviment es repeteix en funció de la dificultat. Si per a determinats alumnes amb dificultats grafomotores això no fos suficient, caldria que repetissin alguna de les fitxes. Els dibuixos grans són perquè els infants puguin acolorir-los i facilitar, així, l’exercitació dels traçats, el control en la frenada, la sensibilitat cromàtica… Finalment, només ens queda desitjar que aquests exercicis us puguin ser tan útils com ho han estat entre els nostres alumnes. Animallibres

Animallibres

TORTUGA 7 Fes camins amb colors diferents sense tocar les papallones i pinta les que no estan acolorides. Comença per la fletxa vermella. 9 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 10 Animallibres

TORTUGA 7 La Lola no vol mullar-se. Dibuixa la pluja i pinta el paraigua, el ratolí i els núvols. 11 Animallibres

TORTUGA 7 Relaciona i pinta. 12 Animallibres

TORTUGA 7 Decora les bufandes i pinta-les. 13 Animallibres

TORTUGA 7 Ajuda el gos a trobar l’os i pinta. 14 Animallibres

TORTUGA 7 Pinta el dibuix i dibuixa l’aigua de la regadora d’en Pere. Comença per la fletxa vermella. 15 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 16 Animallibres

TORTUGA 7 Dibuixa i pinta el paisatge. 17 Animallibres

TORTUGA 7 Dibuixa i pinta els regals. 18 Animallibres

TORTUGA 7 Ajuda el mico a trobar el seu berenar. 19 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 20 Animallibres

TORTUGA 7 Dibuixa les ales als ànecs i pinta’ls. 7 Repassa i completa. 21 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa les muntanyes i pinta el dibuix. Si vols, hi pots dibuixar el sol o la lluna. 7 Repassa i completa. 22 Animallibres

TORTUGA 7 La Laura ha tancat el paraigua perquè ja no plou. Repassa’n el mànec i pinta el dibuix. 7 Repassa i completa. 23 Animallibres

TORTUGA 7 L’avi d’en David camina amb bastó. Repassa’l i pinta el dibuix. 7 Repassa i completa. 24 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Avui hi ha uns quants núvols. Dibuixa les parts que hi falten i pinta el cel. 25 Animallibres

TORTUGA 7 Dibuixa els pètals de les flors i pinta-les. Pinta també la jardinera. 26 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Quin dia de platja! Repassa els volants dels para-sols i pinta el paisatge. 27 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 28 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Aquesta granota és molt saltadora. Dibuixa’n els salts i pinta el dibuix. 29 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 30 Animallibres

TORTUGA 7 En Santi i la Marta s’esquitxen a la piscina. Repassa, pinta i dibuixa el sol al cel. 7 Repassa i completa. 31 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 El pollet acaba de néixer, i encara no se li veu l’ala. Repassa-la i pinta. 32 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 33 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Aquests peixos semblen coets! Repassa’ls i dibuixa’n d’altres de semblants. 34 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Repassa les escates de la closca de la tortuga i pinta-les de colors divertits. 35 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 El transatlàntic navega per l’oceà. Repassa’n les finestres, perquè els passatgers hi puguin veure el paisatge, i pinta el dibuix. 36 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 37 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 La Laura canta molt bé. Repassa el cable del micròfon per poder escoltar-la i pinta-la. 38 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Repassa els traços del quadre i pinta l’escena. 39 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Repassa el fum que fa aquesta màquina de tren tan antiga i pinta el paisatge. 40 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 La muntanya russa és molt divertida! Repassa els girs que ha de fer la vagoneta. 41 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 A la festa d’en Pau, la casa ha quedat molt bonica. Repassa i pinta els adornaments de la garlanda. 42 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 La fada Pesolet vol fer un encanteri, però no li acaba de sortir bé. Ajuda-la repassant els puntejats i pintant el dibuix. 43 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 L’avioneta vola fent dibuixos al cel. Repassa’ls. 44 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 Quina festa tan divertida! Repassa les serpentines amb llapis de colors i pinta. 45 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 7 La Núria és una gran gimnasta. Pinta-la i repassa els dibuixos que fa amb la cinta. 46 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 47 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 48 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 49 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 50 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 51 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 52 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 53 Animallibres

TORTUGA 7 Pinta el vaixell i repassa les onades. 54 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa els globus i pinta’ls de colors. 55 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix, completa i pinta. 56 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa les figues de la figuera i pinta-la. 57 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 58 Animallibres

TORTUGA 7 Dibuixa els tirabuixons de llana d’aquestes ovelles i pinta-les. 59 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 60 Animallibres

TORTUGA 7 Plou molt! Dibuixa les gotes que hi falten i pinta els núvols. 61 Animallibres

TORTUGA 7 Ressegueix i completa. 62 Animallibres

TORTUGA 7 Ajuda els globus a aterrar dibuixant els sacs que hi fan de pes. Pinta el dibuix. 63 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 64 Animallibres

TORTUGA 7 T’agrada el parc? Repassa el tobogan i el gronxador, i pinta. 65 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 66 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 67 Animallibres

TORTUGA 7 Els gats han desfet la madeixa de llana! Repassa’n els caps solts i pinta l’escena. 68 Animallibres

TORTUGA 7 En Pau i la Lliris s’han disfressat per Carnestoltes. Repassa els adornaments dels seus vestits i pinta’ls. 69 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 70 Animallibres

TORTUGA 7 Fes com el pilot i marca el recorregut que ha fet l’avió. 71 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 72 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 73 Animallibres

TORTUGA 7 La Paula i en Toni descansen amb les esquenes recolzades. Repassa i pinta. 74 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 75 Animallibres

TORTUGA 7 Descobreix, repassant el puntejat, què ha escrit la mestra a la pissarra. 76 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 77 Animallibres

TORTUGA 7 Què et sembla que ha escrit la mestra ara a la pissarra? Repassa i ho endevinaràs. 78 Animallibres

TORTUGA 7 Repassa i completa. 79 Animallibres

Animallibres

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=