Fem colla (A1)

FEM COLLA! Primer contacte amb la llengua

FEM COLLA! Primer contacte amb la llengua Animallibres

El quadern Fem colla! Primer contacte amb la llengua és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, David Morell, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jorge Collado Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-93-4 DL: B-10532-2024 Animallibres

Presentació Fem colla! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Fem colla! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes, perquè entre tots, Fem colla! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9359-9788419659934.html 3 Animallibres

1 Tu i jo 1 Tu i jo BON DIA! 1. Escolta i llegeix. 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, Toni! Jo soc el Niko. Hola, Emma! Bon dia! Et presento la Jasmi. Molt de gust, el meu nom és Toni. Jo em dic Emma. Ell és el Toni i ella és la Jasmi. Bon dia, soc el Niko. Hola, soc la Jasmi. Em dic Emma. El meu nom és Toni, molt de gust. Em pots repetir com et dius? Sí, em dic Niko. Bon dia! I tu, qui ets? Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc el Peter. Com et dius? Em dic Ivana. Quin és el teu nom? El meu nom és Aaron. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Miró Alapont. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n........... . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. • I tu, qui ets? Soc ..................................................................................................................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ........................................................................................................................................................................................................................ . • Quin és el teu nom? El meu nom és ................................................................................................................................................................................... . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen i escriu el seu nom. ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ 8 9 1 1 Tu i jo Tu i jo 6. Escolta i llegeix. D’ON ETS? Jo soc catalana, soc de Catalunya. Jo soc d’Aragó, soc aragonès. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc búlgar, soc de Bulgària. 7. Escolta i completa. mallorquí, mallorquina valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa • El Vicent és ........................................, és de València. • La Marta és .........................................................., és d’Itàlia. • L’Ursula és .......................................... , és d’Anglaterra. • La Vera és ........................................... , és de Romania. • La Irene és ..................................................., és de Grècia. • El Miquel és ...................................... , és de Mallorca. • L’Igor és ............................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és ............................................ , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? De quin país ets? D’on vens? De quin país vens? SER Jo soc japonesa. Tu ets romanès. Ell és nigerià. Ella és mexicana. VENIR Jo vinc del Japó. Tu vens de Romania. Ell ve de Nigèria. Ella ve de Mèxic. Com diem d’on som? Soc de Bulgària. Soc búlgar. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. 4 Animallibres

1 1 Tu i jo Tu i jo 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms de les llengües que parlen. búlgar anglès (2) àrab francès castellà català (2) QUINES LLENGÜES PARLES? QUANTS ANYS TENS? 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze PARLAR Jo parlo català. Tu parles rus. Ell parla amazic. Ella parla xinès. Hola, em dic Jasmi, soc marroquina i tinc deu anys. 11. Marca sí o no. • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Parlo ............................... llengües: castellà, rus i català. Tinc ......................................... dits a cada mà. Una setmana té ............................... dies. L’any té .......................................... mesos. En català hi ha vuit vocals. a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → llengua i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc deu anys. Tu tens deu anys. Ell té deu anys. Ella té deu anys. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .......................................................................... • Quantes llengües parles? ................................................. • Quines llengües parles? ....................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... onze anys. • L’Amy .................................................... anglès, gaèlic i català. • Tu .................................................... rus. • La meva amiga Mirna ............................. de Croàcia. Quantes llengües parles, Niko? Parlo dues llengües: b............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Jasmi? Jo parlo à..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc llengües! Paraules noves 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 13 1 1 Tu i jo Tu i jo PRACTIQUEM 17. Escriu la presentació d’un company o d’una companya. Fixa’t en com ho fa el Niko. Hola, la meva amiga es diu Jasmi i ve del Marroc, és marroquina. Té deu anys i parla àrab, francès, anglès, castellà i català. Adeu! a) Escriu les preguntes. b) Parla amb un company o companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. FINS DEMÀ! Hola, Emma! No, Jasmi, ara es diu «adeu»! O «fins demà»! Fins demà, amics i amigues! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir bon dia quatre tenir bona tarda cinc parlar bona nit sis escoltar fins ara set llegir fins després vuit escriure fins demà nou completar deu repetir onze preguntar dotze contestar Pronoms Interrogatius Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma jo qui? tu com? ell quants? ella quines? d’on? LES MEVES PARAULES 14 15 Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. 5 Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari 1 Tu i jo (pàg. 8) Saludar i acomiadar-se Presentar-se (nom, origen, edat) Noms de lloc Gentilicis Noms de les llengües Numerals (0 a 12) 2 En família (pàg. 16) Presentar altres persones Descriure altres persones Preguntar o resoldre dubtes La família Les parts de la cara Adjectius sobre el físic Adjectius sobre el caràcter 3 La casa (pàg. 24) Descriure la casa i la cuina Explicar què fem a casa Indicar on va cada cosa Preguntar el nom d’una cosa Les parts de la casa Els mobles i els electrodomèstics Adjectius Accions habituals 4 L’habitació (pàg. 32) Descriure l’habitació Preguntar per a què serveix una cosa Els objectes de l’habitació Les formes Els colors Els materials 5 El carrer (pàg. 40) Descriure el carrer i la localitat Demanar i donar indicacions Els elements de la via urbana Els tipus d’establiments (serveis i comerços) Els mitjans de transport Les professions 6 L’escola (pàg. 48) Explicar rutines L’escola El material escolar Les activitats fora de l’escola Els dies de la setmana Els mesos de l’any Les estacions 7 La roba (pàg. 56) Expressar gustos i preferències Opinar i valorar La roba El temps Les formes (II) Els colors (II) Els materials (II) 8 El menjar (pàg. 64) Demanar en un comerç Preguntar el preu de les coses Disculpar-se El mercat Els aliments La fruita i la verdura El peix La carn 9 La salut (pàg. 72) Parlar del cos Explicar malalties comunes Demanar ajuda Les parts del cos Els sentits Malalties comunes El centre de salut 6 Animallibres

Coneixem Com sona? Com s’escriu? Què necessitem? Les vocals Els signes d’interrogació i exclamació Masculí i femení Pronoms personals forts Verbs ser, venir, tenir, dir-se, parlar Interrogatius què, qui, d’on, quines, com, quants L’alfabet Les majúscules i les minúscules Article definit Singular i plural Possessius Verbs ser, venir, tenir, dir-se, agradar Adverbis sí i no r i rr Verbs viure, haver-hi, ser, trobar-se, fer, anar, posar, desar, dir-se Expressions de lloc (situació) Interrogatius La coma i el punt Verbs aprendre, jugar, llegir, servir Conjunció i c i qu Verbs anar, arribar, pujar, baixar, girar, treballar, dedicar-se a Expressions de lloc (direcció) Sufixos habituals g i gu Article indefinit Verbs fer, servir, acostumar a, soler Expressions de temps Demostratius ll i ny Verbs donar, posar, vestir, voler, agradar, preferir Passat, present i futur Adverbis abans, ara i després Els dos punts i els punts suspensius Sufixos habituals Verbs donar, comprar, vendre, posar, poder, voler, necessitar Expressions de quantitat Numerals L’accentuació Verbs estar, sentir-se, tenir, trobar-se, haver-hi Perífrasis d’obligació Tipus d’oracions segons la intenció 7 Animallibres

1 Tu i jo BON DIA! 1. Escolta i llegeix. Bon dia, Toni! Jo soc el Niko. Hola, Emma! Bon dia! Et presento la Jasmi. Molt de gust, el meu nom és Toni. Jo em dic Emma. Ell és el Toni i ella és la Jasmi. Em pots repetir com et dius? Sí, em dic Niko. Bon dia! I tu, qui ets? 8 Animallibres

1 Tu i jo 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, soc el Niko. Hola, soc la Jasmi. Em dic Emma. El meu nom és Toni, molt de gust. Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc el Peter. Com et dius? Em dic Ivana. Quin és el teu nom? El meu nom és Aaron. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Miró Alapont. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n........... . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. • I tu, qui ets? Soc ...................................................................................................................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ......................................................................................................................................................................................................................... . • Quin és el teu nom? El meu nom és.................................................................................................................................................................................... . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen i escriu el seu nom. ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ 9 Animallibres

1 Tu i jo 6. Escolta i llegeix. D’ON ETS? Jo soc catalana, soc de Catalunya. Jo soc d’Aragó, soc aragonès. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc búlgar, soc de Bulgària. 7. Escolta i completa. mallorquí, mallorquina valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa • El Vicent és ........................................., és de València. • La Marta és .........................................................., és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................... , és d’Anglaterra. • La Vera és . .......................................... , és de Romania. • La Irene és ...................................................., és de Grècia. • El Miquel és . ..................................... , és de Mallorca. • L’Igor és .............................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és . ........................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 10 Animallibres

1 Tu i jo 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? De quin país ets? D’on vens? De quin país vens? SER Jo soc japonesa. Tu ets romanès. Ell és nigerià. Ella és mexicana. VENIR Jo vinc del Japó. Tu vens de Romania. Ell ve de Nigèria. Ella ve de Mèxic. Com diem d’on som? Soc de Bulgària. Soc búlgar. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 11 Animallibres

1 Tu i jo QUANTS ANYS TENS? 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze Hola, em dic Jasmi, soc marroquina i tinc deu anys. 11. Marca sí o no. • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Parlo ............................... llengües: castellà, rus i català. Tinc ......................................... dits a cada mà. Una setmana té ............................... dies. L’any té .......................................... mesos. En català hi ha vuit vocals. a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → llengua i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc deu anys. Tu tens deu anys. Ell té deu anys. Ella té deu anys. 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 Animallibres

1 Tu i jo 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms de les llengües que parlen. búlgar anglès (2) àrab francès castellà català (2) QUINES LLENGÜES PARLES? PARLAR Jo parlo català. Tu parles rus. Ell parla amazic. Ella parla xinès. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? . ......................................................................... • Quantes llengües parles? .................................................. • Quines llengües parles? ....................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... onze anys. • L’Amy .................................................... anglès, gaèlic i català. • Tu .................................................... rus. • La meva amiga Mirna ............................. de Croàcia. Quantes llengües parles, Niko? Parlo dues llengües: b............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Jasmi? Jo parlo à..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc llengües! Paraules noves 13 Animallibres

1 Tu i jo PRACTIQUEM 17. Escriu la presentació d’un company o d’una companya. Fixa’t en com ho fa el Niko. Hola, la meva amiga es diu Jasmi i ve del Marroc, és marroquina. Té deu anys i parla àrab, francès, anglès, castellà i català. Adeu! a) Escriu les preguntes. b) Parla amb un company o companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. FINS DEMÀ! Hola, Emma! No, Jasmi, ara es diu «adeu»! O «fins demà»! Fins demà, amics i amigues! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 14 Animallibres

1 Tu i jo 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir bon dia quatre tenir bona tarda cinc parlar bona nit sis escoltar fins ara set llegir fins després vuit escriure fins demà nou completar deu repetir onze preguntar dotze contestar Pronoms Interrogatius Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma jo qui? tu com? ell quants? ella quines? d’on? LES MEVES PARAULES 15 Animallibres

FEM COLLA! Primer contacte amb la llengua www.animallibres.cat @animallibresed @Animallibres Animallibres Editorial @animallibreseditorial

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=