Som-hi! (A1)

SOM-HI! Primer contacte amb la llengua

SOM-HI! Primer contacte amb la llengua Animallibres

El quadern Som-hi! Primer contacte amb la llengua és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, David Morell, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jotacé Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-91-0 DL: B-10650-2024 Animallibres

Presentació Som-hi! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Som-hi! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes. Som-hi! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9357-9788419659910.html Animallibres

1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu Bon dia! 1. Escolta i llegeix. 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, Marc! Bon dia! I tu, qui ets? Jo soc l’Olek. Em pots repetir el nom? Sí, el meu nom és Olek. Jo em dic Laia. Ell és el Marc i ella és la Khadija. Et presento la Khadija. Molt de gust, el meu nom és Marc. Hola, Laia! Bon dia! Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc l’Eleanor. Com et dius? Em dic Idris. Quin és el teu nom? El meu nom és Raffaello. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Martorell Miró. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n.............. . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Úrs............l............! 4. Completa amb el teu nom. Bon dia, el meu nom és Olek. Hola, jo soc la Khadija. Em dic Laia. Jo em dic Marc, molt de gust. • I tu, qui ets? Soc .......................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ................................................................................................................................. . • Quin és el teu nom? El meu nom és .............................................................................................. . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen. 8 9 1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu 6. Escolta i llegeix. D’on ets? El Marc i jo som catalans, som de Catalunya. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc polonès, soc de Polònia. 7. Escolta i completa. italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa castellonenc, castellonenca valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa • El Vicent és ......................................................, és de València. • La Marta és ......................................................................, és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................................ , és d’Anglaterra. • La Vera és ........................................................ , és de Romania. • La Irene és ............................................................... , és de Grècia. • El Miquel és ......................................................, és de Castelló. • L’Igor és ........................................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és ......................................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? D’on vens? De quin país ets? De quin país vens? SER Jo soc xinesa. Tu ets romanès. Ella és nigeriana. Nosaltres som mexicans. Vosaltres sou bolivianes. Ells són algerians. VENIR Jo vinc de la Xina. Tu vens de Romania. Ella ve de Nigèria. Nosaltres venim de Mèxic. Vosaltres veniu de Bolívia. Ells venen d’Algèria. Com diem d’on som? Soc de Polònia. Soc polonès. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. Animallibres

1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms dels idiomes que parlen. polonès anglès (2) amazic francès castellà català (2) 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze 13 tretze 14 catorze 15 quinze 16 setze 17 disset 18 divuit 19 dinou 20 vint PARLAR Jo parlo rus. Tu parles català. Ell parla àrab. Nosaltres parlem alemany. Vosaltres parleu aranès. Elles parlen serbi. Hola, em dic Khadija, soc del Marroc i tinc catorze anys. 11. Marca sí o no. • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Una setmana té ............................... dies. Tinc ............................... llibres. Tinc ............................... dits. L’any té ............................... mesos. En català hi ha vuit vocals a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → tretze (13) i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc quinze anys. Tu tens dues germanes. Ella té un amic. Nosaltres tenim quatre veïnes. Vosaltres teniu cinc col·legues. Ells tenen vint companys. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .................................................................................... • Quants idiomes parles? ................................................................... • Quines llengües parles? ................................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... setze anys. • Joel .................................................... aranès, català i francès. • Tu .................................................... camerunès? • La meva amiga Rachel ................................ del Canadà. Quants idiomes parles, Olek? Parlo dos idiomes: p............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Khadija? Jo parlo a..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc idiomes! Paraules noves Quants anys tens? Quins idiomes parles? 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 13 1 1 Parla’m de tu Parla’m de tu PRACTIQUEM 17. Presenta en veu alta un company o una companya. Fixa’t en com ho fa l’Olek. Hola, la meva companya es diu Khadija i és marroquina. Té catorze anys i parla amazic, francès, anglès, castellà i català. Fins després! a) Escriu les preguntes amb què li demanaràs la informació. b) Parla amb el company o la companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. Laia, què es diu ara? Ara es diu «adeu», Khadija! O «fins demà»! Fins demà, colla! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en la unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir adeu-siau quatre tenir bon dia cinc parlar bona tarda sis escoltar bona nit set llegir fins ara vuit escriure fins després nou completar fins demà deu repetir Pronoms onze preguntar En català En el meu idioma dotze contestar jo tretze presentar tu catorze Interrogatius ell quinze En català En el meu idioma ella setze qui? nosaltres disset com? vosaltres divuit quants? ells dinou quines? elles vint d’on? Altres paraules En català En el meu idioma Demà més! Les meves paraules 14 15 Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari 1 Parla’m de tu (pàg. 8) Saludar i acomiadar-se Presentar-se (nom, origen, edat) Noms de lloc Gentilicis Noms de les llengües Numerals (del 0 al 20) 2 Famílies (pàg. 16) Presentar altres persones Descriure altres persones Preguntar o resoldre dubtes La família Les parts de la cara Adjectius sobre el físic Adjectius sobre el caràcter 3 Aquesta és la meva casa (pàg. 24) Descriure la casa i la cuina Explicar què fem a casa Indicar on va cada cosa Preguntar el nom d’una cosa Les parts de la casa Els mobles i els electrodomèstics Adjectius Accions habituals 4 L’ordre de les coses (pàg. 32) Descriure l’habitació Preguntar per a què serveix una cosa Els objectes de l’habitació Els demostratius Les formes (I) Els materials (I) Els colors (I) 5 Ens hem perdut (pàg. 40) Descriure el carrer i la localitat Demanar i donar indicacions Els elements de la via urbana Els tipus d’establiments (serveis i comerços) Els mitjans de transport Les professions 6 Què fas cada dia? (pàg. 48) Explicar rutines L’institut El material escolar Les estacions Els mesos de l’any Els dies de la setmana Les activitats fora de l’escola 7 Què em poso avui? (pàg. 56) Expressar gustos i preferències Opinar i valorar La roba El temps Les formes (II) Els colors (II) Els materials (II) 8 Anem a comprar! (pàg. 64) Demanar en un comerç Preguntar el preu de les coses Disculpar-se El mercat Els aliments La fruita i la verdura El peix La carn 9 Com et trobes? (pàg. 72) Parlar del cos Explicar malalties comunes Demanar ajuda Les parts del cos Els sentits Les malalties comunes El centre d’atenció primària La farmaciola Animallibres

Coneixem Com sona? Com s’escriu? Què necessitem? Les vocals Els signes d’interrogació i exclamació Masculí i femení Pronoms personals forts Verbs ser, venir, tenir, dir-se, parlar Interrogatius què, qui, d’on, quin, com, quant Tasca: presentar algú L’alfabet Majúscules i minúscules Article definit Singular i plural Possessius Verbs ser, tenir, dir-se Adverbis sí i no Tasca: parlar de la teva família r i rr Verbs viure, haver-hi, ser, trobar-se, anar, posar, desar Expressions de lloc (situació) Interrogatius Tasca: descriure la teva casa La coma i el punt Verbs aprendre, jugar, llegir, servir Conjunció i Tasca: explicar com es juga a un joc c i qu Verbs anar, arribar, pujar, baixar, girar, treballar, dedicar-se Expressions de lloc (direcció) Sufixos habituals Tasca: descriure la teva localitat g i gu Article indefinit Verbs fer, acostumar a, soler Expressions de temps Demostratius Tasca: explicar rutines diàries ll i ny Verbs posar, vestir, agradar, preferir, estimar-se Passat, present i futur Adverbis abans, ara i després Tasca: expressar preferències sobre la roba segons el temps Els dos punts i els punts suspensius Sufixos habituals Verbs comprar, vendre, posar, poder, necessitar, voler, quedar Expressions de quantitat Numerals Tasca: fer la llista de la compra L’accentuació Verbs estar, sentir-se, tenir, encomanar, trobar-se, haver-hi, ser Perífrasis d’obligació Tipus d’oracions segons la intenció Tasca: preguntar i respondre sobre l’estat de salut Animallibres

1 Parla’m de tu Bon dia! 1. Escolta i llegeix. Bon dia, Marc! Bon dia! I tu, qui ets? Jo soc l’Olek. Em pots repetir el nom? Sí, el meu nom és Olek. Jo em dic Laia. Ell és el Marc i ella és la Khadija. Et presento la Khadija. Molt de gust, el meu nom és Marc. Hola, Laia! Bon dia! 8 Animallibres

1 Parla’m de tu 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc l’Eleanor. Com et dius? Em dic Idris. Quin és el teu nom? El meu nom és Raffaello. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Martorell Miró. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n.............. . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. Bon dia, el meu nom és Olek. Hola, jo soc la Khadija. Em dic Laia. Jo em dic Marc, molt de gust. • I tu, qui ets? Soc ........................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ................................................................................................................................. . • Quin és el teu nom? El meu nom és . ............................................................................................. . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen. 9 Animallibres

1 Parla’m de tu 6. Escolta i llegeix. D’on ets? El Marc i jo som catalans, som de Catalunya. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc polonès, soc de Polònia. 7. Escolta i completa. italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa castellonenc, castellonenca valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa • El Vicent és ......................................................., és de València. • La Marta és ......................................................................, és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................................ , és d’Anglaterra. • La Vera és ......................................................... , és de Romania. • La Irene és . .............................................................. , és de Grècia. • El Miquel és . ....................................................., és de Castelló. • L’Igor és ........................................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és .......................................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 10 Animallibres

1 Parla’m de tu 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? D’on vens? De quin país ets? De quin país vens? SER Jo soc xinesa. Tu ets romanès. Ella és nigeriana. Nosaltres som mexicans. Vosaltres sou bolivianes. Ells són algerians. VENIR Jo vinc de la Xina. Tu vens de Romania. Ella ve de Nigèria. Nosaltres venim de Mèxic. Vosaltres veniu de Bolívia. Ells venen d’Algèria. Com diem d’on som? Soc de Polònia. Soc polonès. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 11 Animallibres

1 Parla’m de tu 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze 13 tretze 14 catorze 15 quinze 16 setze 17 disset 18 divuit 19 dinou 20 vint Hola, em dic Khadija, soc del Marroc i tinc catorze anys. 11. Marca sí o no. • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Una setmana té ............................... dies. Tinc ............................... llibres. Tinc ............................... dits. L’any té ............................... mesos. En català hi ha vuit vocals a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → tretze (13) i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc quinze anys. Tu tens dues germanes. Ella té un amic. Nosaltres tenim quatre veïnes. Vosaltres teniu cinc col·legues. Ells tenen vint companys. Quants anys tens? 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 Animallibres

1 Parla’m de tu 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms dels idiomes que parlen. polonès anglès (2) amazic francès castellà català (2) PARLAR Jo parlo rus. Tu parles català. Ell parla àrab. Nosaltres parlem alemany. Vosaltres parleu aranès. Elles parlen serbi. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .................................................................................... • Quants idiomes parles? .................................................................... • Quines llengües parles? ................................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... setze anys. • Joel .................................................... aranès, català i francès. • Tu .................................................... camerunès? • La meva amiga Rachel ................................ del Canadà. Quants idiomes parles, Olek? Parlo dos idiomes: p............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Khadija? Jo parlo a..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc idiomes! Paraules noves Quins idiomes parles? 13 Animallibres

1 Parla’m de tu PRACTIQUEM 17. Presenta en veu alta un company o una companya. Fixa’t en com ho fa l’Olek. Hola, la meva companya es diu Khadija i és marroquina. Té catorze anys i parla amazic, francès, anglès, castellà i català. Fins després! a) Escriu les preguntes amb què li demanaràs la informació. b) Parla amb el company o la companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. Laia, què es diu ara? Ara es diu «adeu», Khadija! O «fins demà»! Fins demà, colla! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! Demà més! 14 Animallibres

1 Parla’m de tu 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en la unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir adeu-siau quatre tenir bon dia cinc parlar bona tarda sis escoltar bona nit set llegir fins ara vuit escriure fins després nou completar fins demà deu repetir Pronoms onze preguntar En català En el meu idioma dotze contestar jo tretze presentar tu catorze Interrogatius ell quinze En català En el meu idioma ella setze qui? nosaltres disset com? vosaltres divuit quants? ells dinou quines? elles vint d’on? Altres paraules En català En el meu idioma Les meves paraules 15 Animallibres

www.animallibres.cat @animallibresed @Animallibres Animallibres Editorial @animallibreseditorial SOM-HI! Primer contacte amb la llengua

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=