AUTOMATITZACIÓ I HÀBITS Hi ha una homogeneïtat en la presentació de les fitxes del quadern Tortuga. Amb això es busca arribar ben aviat a l’automatització i a la individualització per tal que, quan un alumne tingui al davant una fitxa, sàpiga ràpidament què fer, com fer-ho i per on començar. Ara bé, és imprescindible vigilar l’execució dels grafismes mentre s’efectuen, i corregir, si és el cas, els primers exercicis, a fi d’assegurar l’adquisició dels hàbits correctes per part de l’infant: a) D ireccionalitat adequada del grafisme: normalment, de dalt a baix o d’esquerra a dreta. La direcció és indicada per fletxes. b) D ireccionalitat adequada en la pàgina: és important que l’infant aprengui els hàbits lectoescriptors bàsics: començar de dalt a baix i d’esquerra a dreta. Amb aquesta finalitat, hi ha, en cada plana, una referència (una fletxa vermella) al costat del grafisme pel qual s’ha de començar. És important no passar de línia fins que no s’hagi acabat l’anterior. c) R espectar la pauta, ja que proporciona als infants una referència cabdal per a l’orientació espacial. Les línies de pauta són el punt d’inici o d’acabament de molts grafismes, permeten la distribució adequada de l’espai i faciliten la uniformitat en la grandària de les lletres. L’infant ha de ser conscient que tots els grafismes –i posteriorment, també les lletres– toquen la línia de dalt i la de sota (i a vegades, una tercera). d) C ada grafisme es fa d’un sol traç, sense aixecar el llapis del paper. Quan hi ha grafismes units, s’han de traçar com si es tractés d’una sola grafia: tot d’una, sense aixecar el llapis del paper. Aquests grafismes múltiples són els precursors formals de les paraules. Animallibres
RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=