Fem-colla (A1)

FEM COLLA! Primer contacte amb la llengua

FEM COLLA! Primer contacte amb la llengua Animallibres

El quadern Fem colla! Primer contacte amb la llengua és una obra col·lectiva elaborada per l’equip humà següent: Redacció i correcció Andrea Bella, Sonia Camarasa, Bàrbara Lacuesta, David Morell, Pau Sanchis i Raquel Sanchis Direcció editorial Bernat Bataller i Sandra Capsir Disseny de continguts, revisió didàctica i coordinació editorial David Morell Coordinació digital Teresa Gregori Coordinació tècnica Xavier Tortosa Infografia i maquetació Carles Barrios, Eva Bueno, Jorge Collado i Laura Giménez Direcció d’art Carles Barrios Il·lustracions Jorge Collado Fotografies Arxiu Bromera Recursos audiovisuals Nelo Gómez Arts & Media La reproducció de fragments d’obres artístiques en aquest manual es fa amb finalitats didàctiques, i a l’empara de l’article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual. A causa de la naturalesa dinàmica d’internet, el Grup Bromera no es fa responsable dels canvis o les modificacions en les adreces i els continguts dels llocs web als quals remet aquest llibre. Amb l’objectiu de garantir l’adequació de les adreces electròniques d’aquesta publicació, el Grup Bromera utilitza un sistema de gestió que redirigeix les URL que hi apareixen amb finalitat didàctica. El Grup Bromera declina qualsevol responsabilitat pels continguts o la informació que puguin contenir. Reservats tots els drets. Està totalment prohibida la reproducció total o parcial d’aquesta publicació per qualsevol mitjà o procediment, sigui electrònic o mecànic, mitjançant fotocòpia, així com la distribució d’exemplars mitjançant lloguer o préstec públic, sense l’autorització per escrit de l’editorial. Qualsevol infracció d’aquesta advertència estarà sotmesa a les sancions que estableix la llei. © Animallibres Apartat de correus 6141 - 08080 Barcelona www.animallibres.cat - info@animallibres.cat Imprimeix: Setiset 1a edició: maig, 2024 ISBN: 978-84-19659-93-4 DL: B-10532-2024 Animallibres

Presentació Fem colla! és un quadern per a l’ensenyament del català com a segona llengua per a persones que heu arribat fa poc a Catalunya o que hi viviu i no coneixeu bé l’idioma. Amb l’ajuda d’aquest material, aprendreu a comunicar-vos oralment i per escrit en català, alhora que descobrireu aspectes de la història, la geografia, les tradicions i les formes de viure d’una terra de cruïlla oberta a la diversitat. L’abundància d’exemples i d’àudios en el quadern us permetrà entendre l’estructura i el funcionament de l’idioma i consolidar i ampliar el vocabulari. No s’espera que parleu o escrigueu sense errors, sinó que aneu adquirint les habilitats lingüístiques bàsiques i us atreviu a comunicar-vos en català. Per això, el lèxic emprat és senzill, propi del llenguatge quotidià, però sense deixar de ser normatiu. Amb il·lustracions a tot color, actuals i juvenils, en Fem colla! no trobareu explicacions gramaticals i ortogràfiques descontextualitzades, sinó integrades en les situacions comunicatives, destacades visualment i amb una redacció simple que evita l’excés de terminologia lingüística. A més, totes les activitats són pràctiques, variades i fàcils de resoldre, amb espai suficient per escriure les respostes. No oblideu que compteu amb l’orientació del professorat, que de segur que us ajudarà a superar qualsevol dificultat, i que podeu recórrer als parlants nadius quan tingueu dubtes, perquè entre tots, Fem colla! L’equip d’Animallibres Podeu accedir als àudios per mitjà de l’adreça següent: https://animallibres.cat/9359-9788419659934.html 3 Animallibres

1 Tu i jo 1 Tu i jo BON DIA! 1. Escolta i llegeix. 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, Toni! Jo soc el Niko. Hola, Emma! Bon dia! Et presento la Jasmi. Molt de gust, el meu nom és Toni. Jo em dic Emma. Ell és el Toni i ella és la Jasmi. Bon dia, soc el Niko. Hola, soc la Jasmi. Em dic Emma. El meu nom és Toni, molt de gust. Em pots repetir com et dius? Sí, em dic Niko. Bon dia! I tu, qui ets? Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc el Peter. Com et dius? Em dic Ivana. Quin és el teu nom? El meu nom és Aaron. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Miró Alapont. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n........... . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. • I tu, qui ets? Soc ..................................................................................................................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ........................................................................................................................................................................................................................ . • Quin és el teu nom? El meu nom és ................................................................................................................................................................................... . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen i escriu el seu nom. ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ 8 9 1 1 Tu i jo Tu i jo 6. Escolta i llegeix. D’ON ETS? Jo soc catalana, soc de Catalunya. Jo soc d’Aragó, soc aragonès. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc búlgar, soc de Bulgària. 7. Escolta i completa. mallorquí, mallorquina valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa • El Vicent és ........................................, és de València. • La Marta és .........................................................., és d’Itàlia. • L’Ursula és .......................................... , és d’Anglaterra. • La Vera és ........................................... , és de Romania. • La Irene és ..................................................., és de Grècia. • El Miquel és ...................................... , és de Mallorca. • L’Igor és ............................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és ............................................ , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? De quin país ets? D’on vens? De quin país vens? SER Jo soc japonesa. Tu ets romanès. Ell és nigerià. Ella és mexicana. VENIR Jo vinc del Japó. Tu vens de Romania. Ell ve de Nigèria. Ella ve de Mèxic. Com diem d’on som? Soc de Bulgària. Soc búlgar. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 10 11 Estructura del quadern Cada quadern consta de 9 unitats, en què s’encadenen diverses situacions comunicatives relacionades temàticament. 4 Animallibres

1 1 Tu i jo Tu i jo 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms de les llengües que parlen. búlgar anglès (2) àrab francès castellà català (2) QUINES LLENGÜES PARLES? QUANTS ANYS TENS? 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze PARLAR Jo parlo català. Tu parles rus. Ell parla amazic. Ella parla xinès. Hola, em dic Jasmi, soc marroquina i tinc deu anys. 11. Marca sí o no. • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Parlo ............................... llengües: castellà, rus i català. Tinc ......................................... dits a cada mà. Una setmana té ............................... dies. L’any té .......................................... mesos. En català hi ha vuit vocals. a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → llengua i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc deu anys. Tu tens deu anys. Ell té deu anys. Ella té deu anys. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? .......................................................................... • Quantes llengües parles? ................................................. • Quines llengües parles? ....................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... onze anys. • L’Amy .................................................... anglès, gaèlic i català. • Tu .................................................... rus. • La meva amiga Mirna ............................. de Croàcia. Quantes llengües parles, Niko? Parlo dues llengües: b............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Jasmi? Jo parlo à..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc llengües! Paraules noves 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 13 1 1 Tu i jo Tu i jo PRACTIQUEM 17. Escriu la presentació d’un company o d’una companya. Fixa’t en com ho fa el Niko. Hola, la meva amiga es diu Jasmi i ve del Marroc, és marroquina. Té deu anys i parla àrab, francès, anglès, castellà i català. Adeu! a) Escriu les preguntes. b) Parla amb un company o companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. FINS DEMÀ! Hola, Emma! No, Jasmi, ara es diu «adeu»! O «fins demà»! Fins demà, amics i amigues! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir bon dia quatre tenir bona tarda cinc parlar bona nit sis escoltar fins ara set llegir fins després vuit escriure fins demà nou completar deu repetir onze preguntar dotze contestar Pronoms Interrogatius Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma jo qui? tu com? ell quants? ella quines? d’on? LES MEVES PARAULES 14 15 Estructura orgànica, en què la reflexió lingüística s’integra de manera fluida en les escenes proposades. Les activitats condueixen a l’elaboració d’un vocabulari propi, perquè consolidis i ampliïs el teu bagatge lèxic i cultural. 5 Animallibres

Quadre de continguts Ens relacionem Comunicació Vocabulari 1 Tu i jo (pàg. 8) Saludar i acomiadar-se Presentar-se (nom, origen, edat) Noms de lloc Gentilicis Noms de les llengües Numerals (0 a 12) 2 En família (pàg. 16) Presentar altres persones Descriure altres persones Preguntar o resoldre dubtes La família Les parts de la cara Adjectius sobre el físic Adjectius sobre el caràcter 3 La casa (pàg. 24) Descriure la casa i la cuina Explicar què fem a casa Indicar on va cada cosa Preguntar el nom d’una cosa Les parts de la casa Els mobles i els electrodomèstics Adjectius Accions habituals 4 L’habitació (pàg. 32) Descriure l’habitació Preguntar per a què serveix una cosa Els objectes de l’habitació Les formes Els colors Els materials 5 El carrer (pàg. 40) Descriure el carrer i la localitat Demanar i donar indicacions Els elements de la via urbana Els tipus d’establiments (serveis i comerços) Els mitjans de transport Les professions 6 L’escola (pàg. 48) Explicar rutines L’escola El material escolar Les activitats fora de l’escola Els dies de la setmana Els mesos de l’any Les estacions 7 La roba (pàg. 56) Expressar gustos i preferències Opinar i valorar La roba El temps Les formes (II) Els colors (II) Els materials (II) 8 El menjar (pàg. 64) Demanar en un comerç Preguntar el preu de les coses Disculpar-se El mercat Els aliments La fruita i la verdura El peix La carn 9 La salut (pàg. 72) Parlar del cos Explicar malalties comunes Demanar ajuda Les parts del cos Els sentits Malalties comunes El centre de salut 6 Animallibres

Coneixem Com sona? Com s’escriu? Què necessitem? Les vocals Els signes d’interrogació i exclamació Masculí i femení Pronoms personals forts Verbs ser, venir, tenir, dir-se, parlar Interrogatius què, qui, d’on, quines, com, quants L’alfabet Les majúscules i les minúscules Article definit Singular i plural Possessius Verbs ser, venir, tenir, dir-se, agradar Adverbis sí i no r i rr Verbs viure, haver-hi, ser, trobar-se, fer, anar, posar, desar, dir-se Expressions de lloc (situació) Interrogatius La coma i el punt Verbs aprendre, jugar, llegir, servir Conjunció i c i qu Verbs anar, arribar, pujar, baixar, girar, treballar, dedicar-se a Expressions de lloc (direcció) Sufixos habituals g i gu Article indefinit Verbs fer, servir, acostumar a, soler Expressions de temps Demostratius ll i ny Verbs donar, posar, vestir, voler, agradar, preferir Passat, present i futur Adverbis abans, ara i després Els dos punts i els punts suspensius Sufixos habituals Verbs donar, comprar, vendre, posar, poder, voler, necessitar Expressions de quantitat Numerals L’accentuació Verbs estar, sentir-se, tenir, trobar-se, haver-hi Perífrasis d’obligació Tipus d’oracions segons la intenció 7 Animallibres

1 Tu i jo BON DIA! 1. Escolta i llegeix. Bon dia, Toni! Jo soc el Niko. Hola, Emma! Bon dia! Et presento la Jasmi. Molt de gust, el meu nom és Toni. Jo em dic Emma. Ell és el Toni i ella és la Jasmi. Em pots repetir com et dius? Sí, em dic Niko. Bon dia! I tu, qui ets? 8 Animallibres

1 Tu i jo 2. Escolta i repeteix. 3. Escolta i completa els noms amb les vocals. aeio u Bon dia, soc el Niko. Hola, soc la Jasmi. Em dic Emma. El meu nom és Toni, molt de gust. Com saludem? Hola! Bon dia! Bona tarda! Bona nit! Paraules noves Com preguntem el nom? Com ens presentem? Qui ets? Soc el Peter. Com et dius? Em dic Ivana. Quin és el teu nom? El meu nom és Aaron. Quins són els teus cognoms? Els meus cognoms són Miró Alapont. Hola, soc el M............qu............l. I tu, qui ets? Jo soc la M............rt........... . Ei, em dic V............r............, i tu? El meu nom és ............g............r. Bon dia, com et dius? Em dic ............r............n........... . I tu? Jo em dic ............bd............l. Hola, V............c............nt! Hola, Urs............l............! 4. Completa amb el teu nom. • I tu, qui ets? Soc ...................................................................................................................................................................................................................................................... . • I tu, com et dius? Em dic ......................................................................................................................................................................................................................... . • Quin és el teu nom? El meu nom és.................................................................................................................................................................................... . 5. Pregunta a cinc (5) persones diferents com es diuen i escriu el seu nom. ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ 9 Animallibres

1 Tu i jo 6. Escolta i llegeix. D’ON ETS? Jo soc catalana, soc de Catalunya. Jo soc d’Aragó, soc aragonès. Jo soc del Marroc, soc marroquina. Jo soc búlgar, soc de Bulgària. 7. Escolta i completa. mallorquí, mallorquina valencià, valenciana grec, grega romanès, romanesa italià, italiana pakistanès, pakistanesa anglès, anglesa ucraïnès, ucraïnesa • El Vicent és ........................................., és de València. • La Marta és .........................................................., és d’Itàlia. • L’Ursula és ........................................... , és d’Anglaterra. • La Vera és . .......................................... , és de Romania. • La Irene és ...................................................., és de Grècia. • El Miquel és . ..................................... , és de Mallorca. • L’Igor és .............................................................., és d’Ucraïna. • L’Abdul és . ........................................... , és del Pakistan. 8. Completa. –I tu, d’on ets? –Jo soc ............................................................................................, soc de ............................................................................................ . 10 Animallibres

1 Tu i jo 9. Escolta i completa amb el nom dels països o el dels habitants. País Habitants País Habitants Anglaterra anglesa Mèxic mexicà la Xina xinès australià australiana el Japó japonès el Perú peruà Romania romanesa l’Equador equatorià el Camerun camerunès Algèria algeriana el Pakistan pakistanesa Nigèria nigeriana francès francesa Bolívia bolivià Com preguntem d’on és algú? D’on ets? De quin país ets? D’on vens? De quin país vens? SER Jo soc japonesa. Tu ets romanès. Ell és nigerià. Ella és mexicana. VENIR Jo vinc del Japó. Tu vens de Romania. Ell ve de Nigèria. Ella ve de Mèxic. Com diem d’on som? Soc de Bulgària. Soc búlgar. Vinc del Marroc. Soc marroquina. 11 Animallibres

1 Tu i jo QUANTS ANYS TENS? 1 un/una 2 dos/dues 3 tres 4 quatre 5 cinc 6 sis 7 set 8 vuit 9 nou 10 deu 11 onze 12 dotze Hola, em dic Jasmi, soc marroquina i tinc deu anys. 11. Marca sí o no. • La e de tres és igual que la e de set. SÍ NO • La o de dos és igual que la o de nou. SÍ NO • La e de deu és igual que la e de set. SÍ NO • La e de quatre, onze i dotze és igual. SÍ NO 12. Completa amb els nombres en lletra. Parlo ............................... llengües: castellà, rus i català. Tinc ......................................... dits a cada mà. Una setmana té ............................... dies. L’any té .......................................... mesos. En català hi ha vuit vocals. a → quatre (4) e oberta → set (7) e tancada → llengua i → cinc (5) o tancada → dos (2) o oberta → nou (9) u → una (1) vocal neutra → dotze (12) TENIR Jo tinc deu anys. Tu tens deu anys. Ell té deu anys. Ella té deu anys. 10. Escolta els nombres i fixa’t en com sonen les vocals. 12 Animallibres

1 Tu i jo 13. Llegeix en veu alta. • El Vicenç és mallorquí i parla català i castellà. • El Miguel és mexicà i parla espanyol. • La Khadija és del Marroc i parla amazic. • La Masako és del Japó i parla japonès. • L’Abdul és pakistanès i parla urdú. 14. Completa amb els noms de les llengües que parlen. búlgar anglès (2) àrab francès castellà català (2) QUINES LLENGÜES PARLES? PARLAR Jo parlo català. Tu parles rus. Ell parla amazic. Ella parla xinès. 15. Contesta a les preguntes. • Quants anys tens? . ......................................................................... • Quantes llengües parles? .................................................. • Quines llengües parles? ....................................................... 16. Completa amb el verb adequat. tinc ets parla ve • Jo .................................................... onze anys. • L’Amy .................................................... anglès, gaèlic i català. • Tu .................................................... rus. • La meva amiga Mirna ............................. de Croàcia. Quantes llengües parles, Niko? Parlo dues llengües: b............................................................ i a............................................................ I ara c............................................................! I tu, Jasmi? Jo parlo à..................................................., f............................................................, c............................................................ i una mica d’a........................................................... I c............................................................! Cinc llengües! Paraules noves 13 Animallibres

1 Tu i jo PRACTIQUEM 17. Escriu la presentació d’un company o d’una companya. Fixa’t en com ho fa el Niko. Hola, la meva amiga es diu Jasmi i ve del Marroc, és marroquina. Té deu anys i parla àrab, francès, anglès, castellà i català. Adeu! a) Escriu les preguntes. b) Parla amb un company o companya. c) Escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. FINS DEMÀ! Hola, Emma! No, Jasmi, ara es diu «adeu»! O «fins demà»! Fins demà, amics i amigues! Com ens acomiadem? Adeu! Adeu-siau! Fins ara! Fins després! Fins demà! 14 Animallibres

1 Tu i jo 18. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Nombres Verbs Salutacions En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma un/una ser hola dos/dues dir-se adeu tres venir bon dia quatre tenir bona tarda cinc parlar bona nit sis escoltar fins ara set llegir fins després vuit escriure fins demà nou completar deu repetir onze preguntar dotze contestar Pronoms Interrogatius Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma jo qui? tu com? ell quants? ella quines? d’on? LES MEVES PARAULES 15 Animallibres

2 En família EL GERMÀ DE L’EMMA 1. Escolta i llegeix. Hola, Emma! Hola, Toni! Hola! Et presento la Jasmi i el Niko. Són amics nostres. Encantat! L’Emma parla molt de vosaltres! Perquè som molt amics des del primer dia! I vosaltres, teniu germans? Sí, jo tinc un germà petit. Va a Infantil i és molt graciós. Jo soc la mitjana. El meu germà gran té quinze anys. És molt simpàtic... quan vol. La meva germana petita té un any i mig menys que jo i és genial. Ai, a mi m’encantaria tenir germans... Mireu, aquest és el meu germà gran, l’Adrià. Ara us el presento. 16 Animallibres

2 En família 2. Relaciona cada pregunta amb la resposta correcta. Qui és l’Adrià? • Quants germans té la Jasmi? • Quants germans té el Toni? • Quants anys té el germà de la Jasmi? • Com és el germà del Niko? • Qui és genial? • • La germana petita de la Jasmi. • És el germà gran de l’Emma. • És molt graciós. • La Jasmi té un germà i una germana. • Té quinze anys. • No en té cap. Qui és? / Qui són? El meu germà / La meva germana Els meus germans / Les meves germanes El teu avi / La teva àvia Els teus avis / Les teves àvies El seu cosí / La seva cosina Els seus cosins / Les seves cosines 3. Escolta i completa. • ............................................................ germà es diu Adrià. • ............................................................ pare és l’Alí, i ............................................................ mare, la Fàtima. • ............................................................ es diuen Ramon i Anna. • ............................................................ viuen a Bulgària. • ............................................................ tia té vint anys. • Nosaltres som ............................................................ cosines. 4. Presenta la teva família i enganxa una foto aquí o fes-ne un dibuix. Com presentem la família? El meu pare es diu Jordi. La meva mare es diu Irene. El meu germà es diu Pere. La meva germana es diu Marta. També tenim un gat. El nostre gat es diu Crispí. 5. Pregunta a la parella informació sobre els membres de la seva família? • Com es diuen els teus pares? • Quants germans i germanes tens? • Com es diuen els teus avis? • Tens oncles i ties? • I cosins i cosines? Paraules noves 17 Animallibres

2 En família COM ÉS? 6. Llegeix en veu alta. Aquesta és la meva mare. Es diu Irena i és búlgara. Ma mare és alta i prima. Té els cabells castanys i llargs i les orelles petites. A vegades, es tenyeix i se’l fa morat. Els ulls són grossos i de color marró. També té el nas una mica llarg i acabat en punta. La boca és ampla, sobretot quan somriu. Ma mare és traductora i li agrada molt llegir i aprendre llengües. Les parts de la cara Com és? / Com són? La cara allargada, rodona, quadrada Els cabells castanys, negres, rossos, blancs, pèl-rojos, arrissats, llisos, llargs, curts Els ulls blaus, marrons, verds, negres, clars, foscos El nas gros, xato, punxegut, rodó 7. Contesta. • Com es diu la mare del Niko? . ......................................................................................................................................................................................................... • Com duu els cabells? ....................................................................................................................................................................................................................................... • Com són els seus ulls? ................................................................................................................................................................................................................................. • Quin és el seu ofici? ............................................................................................................................................................................................................................................ 8. Escolta i completa. • El Miquel té ....................................................................................... gros i ....................................................................................... petits. • La Maria té ....................................................................................... rossos i curts. • L’Uriel té ....................................................................................... morena i ....................................................................................... negres. • La Vedrana té ....................................................................................... primes i porta ulleres. cara ulls boca nas orelles front galtes llavis dents celles barbeta cabells 18 Animallibres

Vinyeta amb tres mestres. Un dels tres és el que s’ha descrit. Els altres, poden ser un home i una dona un poc més majors. El cosí d’Emma porta, a més, una funda de guitarra a la mà. Al costat de cada u hi ha un número 1, 2, 3 (el cosí és el 2) 2 En família 9. Escolta i marca qui és el cosí de l’Emma. Com parlem del físic? És alt, alta / baix, baixa. És prim, prima / gras, grassa. És fort, forta / escanyolit, escanyolida. Té les mans grans. Té les mans petites. Té la cara rodona. És lleig/lletja. És guapo/guapa. És maco/maca. Avui ve un mestre nou de música. I saps una cosa? Som cosins! I no és estrany tenir-lo de mestre? És un noi jove. Més que els altres mestres. És baixet i una mica grassonet, porta ulleres, té els cabells rossos els ulls marrons. A més, és molt simpàtic, divertit i intel·ligent... i a vegades una mica pesat. Mi-te’l! Ja ve! Com parlem del caràcter? És simpàtic/simpàtica. És divertit/divertida. És tímid/tímida. És avorrit/avorrida. És llest/llesta. És intel·ligent. És valent/valenta. És vergonyós/vergonyosa. És xerraire. 10. Escolta i marca qui és qui. I com és? No, diu que, per a ell, soc una alumna més. 19 Animallibres

2 En família QUI ÉS QUI? 11. Escolta com es diuen les lletres de l’alfabet i repeteix. A (a) Anna B (be) Brian C (ce) Carles D (de) Diana E (e) Emma F (efe) Fàtima G (ge) Gaia H (hac) Hèctor I (i) Irena J (jota) Jasmina K (ka) Kevin L (ele) Lívia M (eme) Masako N (ene) Niko O (o) Omar P (pe) Pàvel 20 Animallibres

2 En família 12. Jugueu al qui és qui. • Trieu un personatge cada u. • Feu preguntes de sí o no: –Té els cabells rossos? Sí/no –Porta ulleres? Sí/no –Té el nas prim? Sí/no –Porta bràquets? Sí/no –Porta gorra? Sí/no –Té les orelles grans? Sí/no –Té els ulls verds? Sí/no • Qui abans ho endevine, guanya. 13. Tria un personatge i descriu la seua cara. .......................................................................................................................................................... .......................................................................................................................................................... .......................................................................................................................................................... .......................................................................................................................................................... Quan escrivim majúscules? Els noms de persona, de països i de ciutats s’escriuen en majúscula. També posem majúscula al principi de cada oració. Q (qu) Qamar R (erre) Raixida S (esse) Sergei T (te) Toni U (u) Uriel V (ve) Valèria W (ve doble) William X (ics) Xènia Y (i grega) Yun Z (zeta) Zoran 21 Animallibres

Il·lustreu l’arbre genealògic: alerta, els tios són prou més majors que els pares, perquè tenen un fill que ja és mestre de música. 2 En família LA MEVA FAMÍLIA 14. Escolta i repeteix. 15. Completa amb els possessius i els noms. Hola, soc l’Emma. Us presento la meva família. Els meus avis es diuen ....................................................... i ......................................................., i les ....................................................... àvies, ....................................................... i ....................................................... . ....................................................... pare es diu ....................................................... i la meva mare, ....................................................... . Tinc una tia, ......................................................., i dos oncles, ....................................................... i ....................................................... . El fill de la Marta i l’Àngel es diu ....................................................... i és el ....................................................... cosí. També tinc un germà. Es diu ....................................................... . PRACTIQUEM 16. Fes el teu arbre genealògic i explica qui són els membres de la teva família. a) Dibuixa l’arbre i escriu el nom de cada membre. b) Pots posar fotos o fer un dibuix de cada persona. c) Després, escriu la presentació. d) Llegeix la presentació en veu alta. Pere, l’avi Pilar, l’àvia Vicent, l’avi Empar, l’àvia Ramon, el pare Marta, la tia Àngel, l’oncle Adrià, el germà Emma Daniel, el cosí Anna, la mare Francesc, l’oncle 22 Animallibres

2 En família LES MEVES PARAULES 17. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Familiars Parts de la cara Adjectius En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma avi ulls alt àvia nas prim pare orelles gras mare llavis baix germà dents petit germana boca negre cosí barbeta punxegut cosina celles blau oncle cabells verd tia galtes ros fill front lleig filla barba guapo Verbs Possessius Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma presentar el meu somriure el teu agradar el seu encantar el nostre fer el vostre treballar el seu 23 Animallibres

3 La casa ENDAVANT! 1. Escolta i llegeix. Damunt la taula! I on són els tovallons? Al primer calaix de l’esquerra. I on puc trobar els coberts? A l’armari de dalt, a la dreta. T’ajudem, Toni! Emma, on deseu els gots? I tant! I després us ensenyo casa meva! Sí! Soc aquí, a la cuina! Acabant de fer el suc. Berenem? Hola! Endavant, passeu! Gràcies, Emma! On deixem les motxilles? Allà, al penjador de la paret. I el Toni? Encara no ha vingut? 24 Animallibres

Dibuixarem un plànol semblant al de la pàgina 46 de Benvinguts 1, però més clar i gran, en vertical. Ha de tindre un rebedor, que dona a un corredor llarg a partir del qual es distribueix la casa. Posem una fletxa en la porta, com indicant que és per on s’entra. A mà dreta, hi haurà (per ordre) un estudi, una habitació individual, una altra habitació individual. A mà esquerra, la cuina, el menjador i una habitació de matrimoni. A la terrassa s’accedeix per la cuina, és tan llarga que abasta cuina, menjador i habitació. Al final del corredor, al fons, hi ha el bany. En cada estança ha d’haver-hi un cercle amb la xifra corresponent que fa referència a cada part. Al costat del plànol inclourem la descripció de baix. 1 2 3 4 5 6 7 8 3 La casa 2. Tria la resposta correcta a cada pregunta. • On berenen els quatre amics? A la casa del Toni. A la casa de l’Emma. A una cafeteria. • On deixen les motxilles? Al penjador. A l’armari. Al calaix. • On és el Toni? A l’habitació. A la cuina. Al bany. • On són els gots? Al calaix. Al forn. A l’armari. Jo visc en aquesta casa. És una casa gran i lluminosa. Quan hi entres, hi ha un rebedor estret i un corredor llarg. A la dreta, hi ha un estudi, la meva habitació i la del meu germà. A l’esquerra hi ha la cuina i el menjador. Al costat del menjador hi ha el dormitori dels meus pares. El bany és al fons del corredor. També hi ha una terrassa espaiosa. Com situem un lloc? A la dreta hi ha la cuina i el menjador. Al fons trobem el bany. A l’esquerra hi ha els dormitoris. La meva habitació és al costat de l’estudi. Com preguntem on és un lloc? On és la cuina? On es troba el bany? Com és un lloc? Gran Petit, petita Lluminós, lluminosa Estret, estreta Espaiós, espaiosa Llarg, llarga Curt, curta 3. Escolta i observa les parts de la casa de l’Emma. 1. rebedor 2. corredor 3. estudi 4. dormitori 5. cuina 6. menjador 7. bany 8. terrassa 4. Completa les frases. • On viu l’Emma? L’Emma viu en una ................................................................................... • Com és la casa de l’Emma? La casa de l’Emma és ............................ • Quantes habitacions hi ha? Hi ha ........................................................................................ • On és el dormitori dels pares? El dormitori dels pares és al costat del ............................................................. • On és el bany? El bany és al fons del ............................................................................. VIURE Jo visc en aquesta casa. Tu vius en un pis. Ella viu en una casa gran. HAVER-HI A casa meva hi ha tres habitacions. SER El menjador és al costat de la cuina. La Jasmi, l’Emma i el Niko són al rebedor. 25 Animallibres

3 La casa ON CUINEM? 5. Escolta i llegeix com és la cuina de l’Emma. Aquesta és la cuina de casa meva. És una cuina àmplia i lluminosa. Hi ha una nevera, un forn i una rentadora nova. L’aigüera és fonda i hi rentem els plats. Al calaix desem els coberts: culleres, forquilles i ganivets. A l’armari de dalt hi ha els gots. El plat que hi ha damunt la taula és rodó i blanc. La meva cadira és a la dreta, i és alta i còmoda. El meu germà Adrià fa creps a la paella per berenar. 6. Contesta a les preguntes. • Què descriu l’Emma? ........................................................................................................................... • Com és? ........................................................................................................................................................................ • Què hi ha? .................................................................................................................................................................. • On desem les culleres? .................................................................................................................... • On és la cadira de l’Emma? ...................................................................................................... • Qui fa creps? ........................................................................................................................................................ FER Jo faig suc de taronja. Tu fas el berenar. Ell fa creps. 7. Escolta i completa. rentadora rentar plats fa cuinar renta • A l’Adrià li agrada ................................................................... i ................................................................... unes creps molt bones. • L’Emma l’ajuda a ................................................................... els ................................................................... bruts. • El pare ................................................................... la roba a la ................................................................... . Què fem a la cuina? L’Adrià cuina creps. L’Emma renta els plats. El pare renta la roba. taulell fogó nevera rentadora forn taula cadira finestra armari calaix plat got cullera forquilla ganivet ampolla paella aigüera campana aixeta 26 Animallibres

3 La casa 8. Observa, llegeix i escolta. dalt / baix entre dins / fora damunt / davall a l’esquerra / a la dreta al costat de 9. Escolta i completa. • Els gots són a l’armari de ......................................... . • On són les paelles? A l’armari de ......................................... . • Els plats bruts són ......................................... l’aigüera i els plats nets són ......................................... . • On és la cullera? La cullera és ......................................... la taula. • El gat de l’Emma és ......................................... la taula. • Hem posat el plat ......................................... la forquilla i el ganivet. • El got és .................................................................. l’ampolla d’aigua. • .................................................................. del plat hi ha el ganivet i .................................................................., la forquilla. 10. Pregunta a la parella on són aquests objectes a la cuina de l’Emma i escriu la resposta. . .................................................................... . .................................................................... . .................................................................... . .................................................................... Com preguntem on són les coses? On és el got? El got és damunt la taula. On són els plats? Els plats són dins l’aigüera. 27 Animallibres

3 La casa . ................................................................................................ . ................................................................................................ ON VA? 11. Observa, llegeix i escolta. 12. Relaciona on va cada cosa. La tovallola • • A la rentadora La roba • • Al calaix Els coberts • • Al penjador Les ampolles • • A la caixa Les joguines • • A la nevera 13. Llegeix les preguntes. Després, completa les respostes. La tovallola va al penjador. Posa ............................................................................. Desa ............................................................................. Mare, on poso el raspall? Posa’l dins el got. I on deixo la tovallola? Deixa-la al penjador. dutxa lavabo vàter mirall sabó penjador On va la tovallola? On deso la roba? On poso els coberts? On poso les ampolles? On deso els joguets? 14. Completa què fa cadascú al bany. es renta (×2) es dutxa • El Niko .................................................................. a la banyera. • La Irena .................................................................. les mans. • El germà del Niko .................................................................. les dents. 28 Animallibres

3 La casa 15. Observa i llegeix. COM ES DIU? Com preguntem? Com responem? Com es diu això? Això es diu... Què és això? Això és... Quin nom té això? El seu nom és... llit sofà llum cadira taula armari lleixa televisor 16. Juguem a endevinar com es diu cada objecte anterior. • Tria quatre (4) objectes tu i quatre la teva parella. • Pregunta-li com es diuen. Pots fer-ho de diferents maneres: –Com es diu l’objecte 1? –Què és l’objecte 2? –Quin nom té l’objecte 7? • La parella ha de respondre com es diu cada cosa: –Això es diu... –Això és... • Després, intercanvieu els papers. 17. On trobem els elements de l’activitat 15? Menjador Dormitori 18. Escolta i completa amb r o rr. • El ........ebedo........ de la casa dona a un co........edo........ lla........g. • El Niko i la Jasmi deixen les motxilles al penjado........ de la pa........et. • La te........assa és una pa........t de la casa de l’Emma. • El ge........mà del Niko po........ta un ........aspall a la mà. La rr sona forta i sempre va entre vocals. La r sona suau, però al principi de paraula sona forta. Paraules noves 1 2 3 4 5 6 7 8 29 Animallibres

3 La casa I CASA TEVA, COM ÉS? 19. Llegeix i contesta. a) Quants dormitoris té la casa del Niko? .......................................................................................................................................................................... b) Per què la terrassa és tan gran? .................................................................................................................................................................................................. c) On treballa la mare del Niko? ............................................................................................................................................................................................................ d) Per parelles, compareu la casa de l’Emma i la del Niko. PRACTIQUEM 20. Dibuixa el plànol de casa teva i explica les parts que té. a) Dibuixa el plànol i escriu el nom de cada part. b) Fixa’t en la descripció de les parts de la casa de l’Emma. c) Anota les expressions de lloc que necessitis: a la dreta, a l’esquerra, al fons... d) Escriu la descripció de casa teva. e) Llegeix la descripció en veu alta. Vivim en un àtic i la terrassa és enorme. A vegades, hi jugo a futbol, però el pare no vol... La cuina és bastant gran i dona a la terrassa. En canvi, els banys i els dormitoris dels pares i del meu germà són petits. Això és el menjador. La mare treballa aquí. Però el millor de tot és la terrassa... Veniu! Benvinguts a casa meva. Aquí a l’esquerra hi ha la meva habitació. El pare diu que sempre està desordenada. 30 Animallibres

3 La casa LES MEVES PARAULES 21. Escriu en el teu idioma les paraules que has après en aquesta unitat. Parts de la casa Verbs Expressions de lloc En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma rebedor observar a la dreta corredor deixar a l’esquerra cuina viure al fons menjador haver-hi al costat de balcó ser dalt dormitori trobar-se baix habitació desar dins bany posar fora estudi cuinar entre terrassa anar damunt dutxar-se davall rentar aquí allà Elements de la cuina Elements del bany Altres paraules En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma forn dutxa calaix lavabo armari vàter nevera mirall fogó tovallola aigüera raspall got banyera ampolla sabó cullera forquilla ganivet paella rentadora plat Elements del dormitori Elements del menjador Adjectius En català En el meu idioma En català En el meu idioma En català En el meu idioma llum taula gran llit cadira llarg lleixa sofà curt armari televisor espaiós estret lluminós 31 Animallibres

4 L’habitació A QUÈ JUGUEM? 1. Escolta i llegeix. A què juguem? Uau, quantes joguines! Juguem a la consola? Entre setmana no podem, perquè la meva mare treballa al menjador, però tinc molts jocs de taula. I de construcció. Ens podem inventar una història. Sí, a sota del llit tinc nines i ninos i figures de dinosaures i animals. Niko, recolliu i veniu a berenar! La teva mare també parla molt bé català! Sí, estem aprenent molt tots. On desem cada cosa? Quina passada de manga! 32 Animallibres

4 L’habitació 2. Tria la resposta correcta a cada pregunta. • Quan pot jugar el Niko a la consola? Entre setmana. De dijous a diumenge. Els caps de setmana. • A què juguen? A un joc de taula. A inventar històries. A jocs de carrer. • Què llegeix el Toni? Un manga. Una novel·la. Una enciclopèdia. Un conte. 3. Escolta i escriu el nom de cada moble. Aquell, aquella, aquells, aquelles. Aquest, aquesta, aquests, aquestes. 4. Escriu segons la distància. Fixa’t en el quadre. 5. Escriu una oració amb cada verb sobre què aprens, a què jugues i què llegeixes. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. . .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. APRENDRE Jo aprenc català. Tu aprens a cuinar. Ella aprèn a tocar la guitarra. JUGAR Jo jugo a la consola. Tu jugues a futbol. Ella juga amb els dinosaures. LLEGIR Jo llegeixo còmics. Tu llegeixes llibres. Ell llegeix revistes. ........................................ llit ........................................ porta ........................................ prestatges ........................................ cortines ........................................ armari ........................................ dessuadores ........................................ joguines ........................................ pilota ........................................ taules ........................................ cadira ........................................ llibreta ........................................ estoig ................................................. ................................................. ................................................. ................................................. ................................................. ................................................. 33 Animallibres

4 L’habitació COM ORDENES LES JOGUINES? 6. Escolta i llegeix com ordena els jocs el Niko. Jo ordeno els jocs segons la forma i la grandària. Els jocs de taula tenen capses rectangulars. Els més grans, els poso a sota i els més petits, a sobre. Ben ordenats formen una piràmide. A vegades les capses dels puzles no són rectangulars ni quadrades. En tinc un de planetes que és rodó, amb forma de cercle. Per això, els puzles van en un altre prestatge. Les nines i les figuretes de plàstic, les deso en un calaix al costat del trenet de fusta, i les peces de construcció, en un cub gran i groc. I els peluixos de roba, els deixo damunt del llit. Les pilotes, les deso en un bagul a la terrassa, perquè el pare no vol que els objectes esfèrics rodin per la casa... Els cotxets metàl·lics, els tinc en un garatge de fusta que em va construir l’avi. 8. Descriu aquests objectes. rodona rectangle cub quadrat esfèric cercle La taula és .............................. El globus terraqüi és ..................... El dau és un .............................. La finestra és un .............................. El tauler és .............................. Les vies tenen forma de ................ Quina forma té cada figura? rectangle → rectangular quadrat → quadrangular cercle → circular triangle → triangular piràmide → piramidal esfera → esfèric/a cub → cúbic/a 7. Contesta a partir del text anterior. • Com són les capses dels jocs de taula? ............................................................ • Què formen els jocs de taula ben ordenats? . ............................................ . ............................................................................................................................................................................................................ • Quina forma té el puzle dels planetes? ................................................................. • On desa les peces de construcció? ............................................................................. • Quina forma tenen les pilotes? . ........................................................................................... • De què està fet el trenet? ................................................................................................................. • I els cotxes? . ............................................................................................................................................................. 34 Animallibres

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=